Race? Sigur ca da…
5 February 2009, alexosu
Poate nu o sa va placa prea mult articolul asta, dar de cand suntem comozi si conformisti pe derdelus.ro? Vorbim despre schiuri de race vs. restul. Si va spun de la inceput ideea, ca sa nu avem surprize: cred ca oamenii care isi cumpara schiuri de race sunt, in general, ca cei care isi iau masini de teren si nu ies cu ele de pe sosea. Sunt multe alte schiuri cu care te vei distra mult-mult mai bine decat cu un schi de race.
Asa cum dezbateam in cateva comenturi cu onorata asistenta (nu dau nume, se stiu ei), pana acum ceva vreme schiul de race era vazut ca cel mai tare schi posibil. Pe ruta “e cel mai scump, deci e cel mai bun”. Sunt de acord ca afirmatia era si suport real, dar nu si cand vine vorba de schi. Pentru ca, asa cum probabil ati mai citit de cateva ori pe aici, cel mai bun schi este cel mai potrivit. Potrivit cu scopurile si cu abilitatile schiorului.
Mai mult, in conditiile de zapada variabila - cu care se confrunta orice schior, in orice statiune din lume - schiul de race devine unealta cea mai putin adaptabila. Prea rigid, prea ingust. “Like a bear in a China shop” e o vorba care se aplica destul de bine aici. Partiile sunt impecabil batute maxim pana in ora 10.30. Dupa aia incepe zapada macinata, incep moguls, si tot asa.
Si, pana la urma, cat de adevarat e schiul ala de race? Doar nu crede cineva ca Benni Raich se da pe Atomic SL 12, ala pe care il gsesti in magazin, nu? Pentru ca singurul lucru care seamana e grafica. Si, eventual, profilul schiului. Maxim. Toate schiurile adevarate de race se fac exclusiv custom. Ce se gaseste in magazin e un fel de versiune “de strada” a bolizilor pe care ii vedem la TV.
Singura chestie valabila mi se pare schiul de cross. Schi de slalom, schi de GS si all-mountain skinny poate fi o combinatie care sa functioneze.
Asa ca… unde e shpilul? Pai eu zic ca nu prea e. Sau nu il vad eu. Astept reactii :).
PS. Ideea cu poza (multumesc Catalin) e foarte simpla: oamenii de acolo se distreaza. Have fun, deci!
Comentezi?? Comenteaza!!
97 Raspunsuri la “Race? Sigur ca da…”
Ai citit articolul si ai o opinie... o intrebare... o injuratura? Orice ar fi, poti folosi formularul de mai jos.
ofof cum se ridica mingiile astea la fileu si cum ma zgindare mr alex.. :)
so, ma tot dau de citeva zile pe la austria cu armada ant (asta dupa ce indelung timp m-am dat cu dynastar legend pro)… so, ant de 191cm si 107mm sub clapar.
ideea e ca schiul asta se descurca minunat pe pirtie batuta dar si mai minunat pe linga pirtie… dar nu despre abilitatile lui de offpister vreau sa vb ci despre ideea de race.
so, la o teava asumata pe pirtie batuta bine cu zona de frinare schiul tine foarte bine (mai bine chiar decit legendul) si la viteze de 100kmh.
pe pirtii medii se poate vira chiar si din scurt putind reactiona asemanator unui mega-giga-carver
pe pirtii negre incep problemele… nu stiu daca de la schiu sau de la sofer, dar daca nu ai tupeu sa-i dai teava iti trebuie ori tehnica ori picioare… caci schiul daca nu este virat la momentul oportun si il tii prea mult in viraj incepe sa intre in fibrilatii
nu stiu care e concluzia… evident nu este masinaria perfecta, dar surprinzator se descurca bine pe pirtii… cit despre deep pow, e mult de discutat :)
Nu prea inteleg ce cauti prin balarii cu un skiu de race!!! Nu prea am vazut pe nimeni la offroad cu Ferrari…
Hai mah, fiti cinstiti si nu mai comparati lucruri incomparabile.
Dupa cum ziceam, daca sunt asa bune, de ce nu sunt aia la Campionatul Mondial de Ski (ca tot e in defasurare) cu allmountain??
Ce naiba, voi chiar aveti obsesie cu allmountain?
Sunt mai bune daca ai un singur skiu si esti in Ro, sunt mai bune pt incepatori…. ziceti ce vreti DAR NU SUNT MAI BUNE PE GHEATA PT UN SKIOR EXPERT!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iar aia cu zapada variabila oriunde in lume… unde ati skiat pana acuma? Eu p-afara nu am vazut pana acum partii cu zapada variabila…. imi ziceti unde?
Iar daca vreti o demonstratie, rugati-l pe Vali Dobre sa va arate o coborare cu skiuri de cursa intr-o crusta in care nu legati 2 viraje cu care ARV vreti voi…. cand il vezi iti vine sa zici ca skiul de cursa a fost facut pt crusta….
Lasati-o balta!!
ahhh si apropo de poza: Distractia e numa in offpiste??
Sunteti cam limitati baieti, imi pare rau pt voi ha,ha,ha,ha….
Cred ca ar fi trebuit nuantata putin pozitia, adicatelea unde se da propritarul de schi de race. In Romanica in mod sigur nu ai ce face cu un asemenea schi, pentru ca e o bataie de joc totala pe ne-partiile romanesti. Sunt putini care le folosesc pentru ca le cunosc si as aminti aici schiorii de performanta si scolile de schi. Partiile se bat putin la inceputul zilei de schi iar daca partia are nocturna si inainte de a se da drumul la aceasta. Pe de alta parte, intr-adevar multi isi cumpara schiuri drept gadgeturi up-to-date si le infig in zapada(daca e zapada) pe marginea partiei si incep eterna barfa mioritica. Dupa 4 ore de barfit isi iau schiurile in spate si se cara, epuizati de atata “schiat” in paharul de vin fiert. Dar aici nu intra numai posesorul de race, intra si posesorul de Kneissl impopotonat cu cristale Swarovski, Volant, Pirelli, Zag samd….Daca schiezi in afara poti incerca daca te atrage ideea de cursa ca un al doilea schi sa fie de partie si in special race, asta dupa gust. Revenind, apreciez ca in Romania schiul recomandat este all roundul si all mountainul, pentru ca se apropie cel mai mult de conditiile tot teren si asta nu o spun ca propritar de all mountainuri. Daca se vrea a se impinge limita si a se combina race-ul cu mountainul, tehnica a avansat si acum a aparut o noua disciplina mountain race cu port drapelele Volkl Grizzly si Head Xenon 10.0. Dar sunt schiuri ce nu iarta, cel putin Xenonul.
@ Dinutzu nush care din noi e mai limitat, eu unu mizez pe tine!
Asta am zis si eu, unde nu ai partie ca lumea nu ai ce face cu race!!
@ghitzuca
Mosu, eu am trei perechi de skiuri: race, allmountain, powder… asa ca las-o balta!
Asta pt ca am bani, am unde sa ma dau cu race, si pana acum nu am gasit un skiu care sa fie la fel de bun in toate situatiile!!
In rest, cand nu aveam bani, nici unde sa ma dau aveam allmountain!!!!!
Asa ca nu sunt impotriva allmountain, dar sunt impotriva jumatatilor de adevar!!!
hai sa lasam ipocrizia si sa facem un sondaj sa aflam cati skiori au intr-adevar o singura pereche de skiuri si se dau cu ele in porti, in park, prin padure si prin jgheaburi! Eu unul am momentan 4 (1 park, 1 pow, 1 backcountry vechi si un freerider si mai vechi). Nu am skie de race, da din cand in cand cer imprumut de la colegi un GS pt 2-3 manse dimineata cand partia buna si lume putina. Ofera senzatii la care nu pot ajunge cu skiul de park cu cantul si talpa vai de ele. Si invers, daca merg sa ma dau prin padure, iau skiul de BC, fiindca planul e sa ma simt multumit , nu sa ma enervez. Daca ar fi dupa mine as avea un pod plin de skiuri! iau asupra mea insomniile provocate de dilema “pe care sa-l iau maine?” Cineva m-a sfatuit odata in legatura cu alegerea skurilor potrivite asa: “cumpara toate skiurile care ti se pare ca ti-ar placea, incearca-le si pastreaza-le pe alea care intr-adevar iti plac, de restu scapa!” scuze pt postul asta lung dar am impresia ca aici e biserica in pragul schismei!
@ Dinutzu: pana acum am fost de acord cu tine, un race iti ofera super senzatii pe o partie batuta bine mai ales de dimineata cand zapada e semi-inghetata. Dar replica ta: am bani si ma dau pe unde vreau cu ce vreau… eu nu am bani sa ma dau unde vreau si cu ce schiu vreau. Am un schi race, un Volkl P40 si unul de tura luate sh si sunt foarte multumit. Dar daca as avea bani si eu as trece pe un schiu gras la mijloc dar…o sa-l intreb si pe Alexosu: merita sa dai atatia bani pe un schi si sa-l rupi pe coclaurile din Romania? E fulll de pietre si stanci special pentru talpa si din pacate cant
Alexososule, faina poza pe care ati facut-o duminica in Sinaia. Dar din pacate cam atata ramane din articolul tau. Mi se pare ca esti prea radical fara motiv. Faci analogia cu soferii care conduc masini de teren exclusiv pe sosea. Problema este ca “schiorii” care poseda o singura pereche de schiuri si aia este ultimul model “de curse” pur si simplu nu sunt pe derdelus. Toti cei care au postat mai sus au cel putin doua perechi de schiuri. Si vin si eu aici sa ma laud ca ma distrez foarte tare pe partie batuta sau chiar mai putin batuta cu un Head Supershape raza 13,5m si afirm cu tarie ca e cel mai jucaus schi de partie :) cel putin mie asa mi se pare. Asadar daca ai vrut sa ne spui ca tot schiorul roman care are o singura pereche de schiuri ar trebui sa aiba o pereche de all-mountain, cred ca e prea tarziu, cu totii suntem de acord cu asta. Iar daca vrei sa interzici schiurile de race pe derdelus, sa stii ca ne pierzi de clienti :)
Si o completare la articolul de mai sus: http://vimeo.com/3084138
@mariusica
am pus partea cu banii ca sa evit replica aia clasica cu “pai noi nu avem bani de 3 perechi…”
Am mai scris de altfel ca pe vremea cand nu aveam bani aveam e adevarat un allmountain, mai exact Dynastar Intuitiv 74. De altfel, m-am distrat f bine si cu Rossignol Dualtec de 2,05m o vreme….
Nu-mi place radicalismul gen “skiu lat sau deloc”.
Fiecare skiu ofera o anumita performanta in anumite conditii. Depinde ce vrei de la skiul ala….
Asta pana reinventeaza careva legile fizicii. Cine are curiozitati sunt tot delul de articole pe net care incearca sa explice de ce un skiu lat nu sta ca unul ingust (treaba de cum cad fortele etc….). Acuma daca vreo firma a reinventat fizica ramane sa o demonstreze cu cronometrul ca e singurul care nu e subiectiv, nu?
Ehhh pana la urma discutam degeaba ca alegerea fiecaruia tot subiectiva ramane, in functie de ce simte. Din pacate e destul de greu sa gasesti toate skiurile la test, mai ales in Ro.
Adevarul e ca tre sa stii sa te dai cu race , degeaba ai race daca nu ai abilitati de racer . Ba din contra unii ( in lipsa de cunostinta ) au impresia ca sunt si comode , ei bine cei care cunosc cea ce inseamna race pot sa confirme ca un schiu de race nu este un schiu comod decat eventual pentru cei care fac performanta .Parerea mea este ca skiul de race va lucra la parametrii maximi doar la un schior foarte bun si in general acestia sunt performerii.
Mal….Head Xenon 10.0 este un schiu moale si foarte iertator….de unde iti iese tie ca nu iarta??? e mai mult de intermediar sau un schiu avansat de gagica as zice.
si cu skurile de race…..fiecare skiu e facut ptr ceva….si nu se compara nimic cu un skiu de GS pe o partie batuta….
dar ptr RO cred ca un mid-fat, gen Head Monster 82 este perfect. Se incarveste ffff bine si totusi f versatil.
Cred ca si la ski e ca si la snowboard in Ro….toti au placi de top, dar tehnica nu le permite sa foloseasca nici macar 50% din performantele boardului, ba mai rau sta in calea progresiei.
Sunt de acord ca daca e scump e si mai bun, dar raportat la experienta utilizatorului.
Clar un skiu de race nu e comod. Dupa o zi de dat ca lumea cu asa ceva m-am culcat la 8:30 pm… :-))) Bine, nici nu mi-au murit picioarele dupa 2 ture in V. Dorului….
Dar totusi ramane cel mai performant pe partie!! Ce e asa greu de recunoscut?
Nu sunt competitor si nu am fost niciodata, desi m-am dat de cateva ori la concursuri gen Cupa IPA sau Drumari, dar a fost doar la distractie. Dar e adevarat ca skiez de vreo 32 de ani fara oprire deci macar ca amator ma descurc binisor. Nu cred ca e rezervat skiorilor de performanta ci doar skiorilor categ expert.
DA, skiul de cursa nu e comod, nu e polivalent DAR ca sa te dai pe partie buna ramane cel mai bun!!
Asa cum in powder/crusta o lopata de 130mm la mijloc e cel mai bun dar in conditii de tare e cam naspa… Incercati cele doua extreme cursa/130mm si dupa aia spuneti-va parerea. Tot ce e la mijloc e un compromis!! Toti care vorbesc p-aci au si un skiu lat serios pt powder si daca nu unul de race e pt ca sunt prea comozi (sau le mor piciorele in V Dorului)…. si atunci si-au luat un SUV!! Asta apropo de analogia cu 4X4.
Pai Alexosule, tu faci exact ca aia, mergi cu 4X4 pe sosea. E adevarat ca iesi si prin offroad dar tu ai recomanda un SUV pt unul care nu iese din sosea niciodata? Ca de fapt asta faci aici….
Parerea mea e ca pt un incepator ii trebuie skiuri cu raza cat mai mica ca sa-l ajute sa progreseze. Skiu lat (peste 75mm sub clapar) cu raza de 12-14m eu nu am vazut (stie careva vreunul ca mi-as cumpara…). Hai ca am scris destul. :-))
va scriu de la Ischgl :) A trebuit sa-mi iau schiuri pentru ca metronurile vechi le-am rupt cantul in Poiana. Incurajat de un vanzator de la InterSport mi-am luat o pereche de Atomic SX12, la un pret excelent (299, cu tot cu legaturi). Intr-adevar trebuie sa muncesti din greu cu ele. Si am constatat si eu problema mentionata mai sus, la partii negre, daca ramai mai mult in viraj incepe sa vibreze puternic. La cat de profi sunt eu mai bine imi luam tot un all-mountain care nu ma penaliza la cea mai mica greseala. Avantajul lor este insa viteza. Dar ce sa faci cu ea in Romanica?
Perfect de acord cu alexosu… Schiul de race e un moft la noi, si inca unul prost ales. Daca nu esti cu adevarat mester, muncesti la el de-ti sar ochii. Din punctul asta de vedere, e chiar mai prost decat un SUV cu care te dai pe sosea. Oricum, majoritatea schiorilor merg sub 15 zile pe an la schi, perioada cam scurta ca sa faci performantza de care e nevoie sa te dai cu un race. Eu si afara am vazut majoritatea schiorilor cu allmountain-uri. Si pentru ca veni vorba despre viteza, ce-am observat in Austria: in primul rand, sunt destul de putini cei care pot cobori partii negre (fatza de catzi sunt pe tot muntele), si si mai putini, cei care le pot cobori fara oprire. De unde trag concluzia ca sunt extrem de putini cei care intr-adevar ajung la viteze de 80kmh, unde race-ul intr-adevar bate allmountain-ul. Cei mai multi se dau usor spre mediu, de placere. Nici nu-i prea tin picioarele… Dintre cei care schiaza pe rosii si negre, foarte multzi se opresc din 50 in 50 de metri si stau la odihna mult si bine… Si nici macar la toti cei care schiaza bine, pe partii negre bine batute, nu se justifica neaparat race-ul, pentru ca nu se atinge o asemenea viteza. Deci pe scurt, parearea mea e ca race-ul e doar pentru performeri. Sau pentru pasionatii de echipament.
De acord, ca nu-s pt oricine… dar daca ajungi la un anumit nivel (SI NU VORBESC DE PROFESIONISTI!!!!!) e super tare.
@incepatorul
Poate le-ai luat prea scurte (ceea ce ziceam in legatura cu testul pe care l-am facut) dar asta e altceva.
Daca tot esti la Iscghl du-te sus de tot cel mai in dreapta (un telescaun de 4 locuri fara plexi parca) unde e o neagra superba!!!
Pe partiile superbe de la Iscghl cu un allmountain de aceeasi lungime cred ca te simteai muuuuult mai rau!!! Mai ales dimineata cand sunt beton. Inchiriaza unul si dupa aia spune-ne cum este!!! Dar aceeasi lungime ca altfel nu este relevant!!!
Astept cu nerabdare vesti :-))) Merci
Guys, ati citit putin in alta cheie ce am zis eu. Incerc sa fiu mai clar, pe puncte.
1. In general oamenii care isi iau schi de race, nu au ce cauta pe schiul ala. Il cumpara pe principiul “mai scump inseamna mai bun”.
2. Schiurile din magazine de “race” nici macar nu sunt de race. Doar seamana mult. E ca si cum ai zice ca Subaru Impreza WRX STI e masina de raliu. Nu e.
3. Nu stiu unde schiaza Dinutzu, dar din vaga mea experienta de schiat pe afara, dupa ora 11.00 nu mai exista nici macar o partie batuta si aranjata ca lumea. De aici - conditii variabile de zapada.
4. Inteleg pe oricine care imi spune ca se declara incatat de X9 sau SL12 sau whatever. Pe bune. Am o problema cu cei care spun (public) ca genul asta de schi este cel mai bun schi.
5. Sa zici ca “schiul de race e cel mai bun pentru ca e cel mai rapid” e ca si cum ai zice ca “schiul de sarituri e cel mai bun pentru ca zboara cel mai departe”. Timpul e doar unul dintre criterii. Daca nu esti in concurs, cred ca e unul dintre ultimile criterii.
6. Daca te dai in porti ar fi o prostie sa folosesti altceva decat un schi de race. Punct. Daca nu te dai in porti, dar te dai ca si cum te-ai da in porti, deja exista variante interesante. Una dintre ele (doar una!) e schiul de race.
7. Schiuri de race in off-piste? Daca as primi cate un dolar pentru fiecare pereche de schiuri de gen pe care le-am vazut in off-piste (Malin included), acum as scrie din AK, in pauza de heliski.
8. Schiul de race nu e fun. Da - e rapid, da - are reactie instantanee, da - are precizie de bisturiu. Dar asta se poate numai cu muschi, forta si stil. Altfel e chiar periculos.
9. Daca puteti, luati-va mai multe perechi de schiuri. Unul dintre ele poate fi de race daca va pasioneaza ideea. Daca aveti un singur schi, ar fi mai bine sa fie altceva. Puteti incepe cu unul de cross.
Imi place foarte mult ca putem vorbi civilizat despre povestea asta. De fapt asta e scopul. Asa incat cei care vor sa isi ia un schi nou, sa vada plusuri si minusuri pentru fiecare categorie.
@Shepty: Tu ai mers macar cu Xenon 9.0 model 2008? Eu am si Monster si pot sa spun ca Xenonu-l e intr-adevar un schi plin de contradictii, care iti ofera alte senzatii decat Monsterul. Radius de 12 - 13 m, foarte usor si foarte rigid. In orice caz nu este moale si niciodata schi de fete, de altfel nici nu-mi explic de unde comparatia asta. Daca tu esti adeptul schiurilor grele asta e altceva, dar crede-ma ca e un schi ce cere viteza si asta ti-o spun pentru ca mai am si un Fischer AmC 79, probabil si asta schi de fete…dar oare asa o fi? A fi usor nu inseamna a fi moale sau de fete.
Foarte frumoasa poza. cine a facut-o ? :)
E primul meu comment aici, asa ca vreau sa felicit pe cei care au pus bazele acestui site. Se vede munca si daruirea.
Nu sunt in masura sa dau sfaturi, dar vreau sa descriu niste senzatii frumoase care le-am avut legat de schi pana acum.
-am inceput cu schiul de partie prin Straja si Parang in anul 1999 si nu mi-am pus niciodata problema ca schiurile pe care le am sau claparii nu sunt buni. Pt ca nu am avut bani de profesor, atunci cand vedeam pe cineva pe partie care schia bine il opream si il rugam sa ma corecteze. Cristiane scurte cu picioarele apropiate, punctat cu betzele. Asta era modul de schi pe care il vedeam pe partii atunci. Asa voiam si eu sa schiez. Asa schiam.
-am inchiriat apoi odata un snowboard de curiozitate. Si pt ca in ziua aia era o zapada pulver, am zis ca l-am prins pe Dumnezeu de picior. Senzatia de surf data de portanta pe care o are placa lata in zapada afanata e ceva ce nu poti uita niciodata. Mi-am vandut schiurile si mi-am cumparat snowboard.
Dupa doi ani de zile insa reveneam la schi. Pe partiile din Ro e mult prea multa gheatza si prea putina zapada afanata. Iar senzatia pe care ti-o da placa pe gheatza e groaznica. Cel putin pentru mine asa este. Inca mai am snowboardul si acum :)
-am venit in Bucursti, m-am imprietenit cu Bubulu. El m-a invatzat ce inseamna offpiste-ul si schiul de tura. La indicatile lui mi-am luat o pereche de schi-cross Outland Dynastar, 65 mm la mijloc (pe care doar acum dupa 4 ani ma gandesc sa il schimb). Am invatzat sa schiez in pulver apropiat, greutatea pe ambele picioare, sarind usor din trunchi fara sa inchid complet virajul. Desi nu se compara totusi cu senzatia data de snowbord in pulver, era ceva superb. Imi placea si pt ca trebuia sa muncesc mult ca sa imi iasa. Nu mai voiam sa aud de partii. A doua oara simteam ca l-am prins pe Dumnezeu de picior.
-a urmat o iesire in Austria. 7 zile pe partie fara hopuri, fara gheatza. Am descoperit ce inseamna sa te dai in viteza, carv. Am stors tot ce am putut din schiul meu si simteam ca pot mai mult dar nu ma ajuta schiul. Ultimele doua zile am inchiriat un Atomic Nomad Whiteout, 78 la mijloc. Carving la viteze incredibile. Din nou o senzatie ce nu se poate descrie.
-ulitima iesire la schi a fost la Sinaia, offpiste. Fotografia din acest articol imi apartine. Am avut ocazia sa testez un Movement Spark, un Thunder si un Armada ARV de 92 mm la mijloc. Si am descoperit alceva: viraje largi la viteza mare fara nici o grija referitoare la zapada nebatuta sau crusta, sarituri, portanta ce imi amintea de senzatia de la snowboard. Si acum fierbe sangele in vene cand imi amintesc.
Ce mi-as dori ? Mi-as dori ca la anul cand merg in Austria sa mai adaug o senzatia la cele pe care le-am avut pana acum: sa inchiriez un schiu de race cu raza mica si sa vad cum e sa faci viraje carv foarte scurte.
Si daca ma aude Mos Craciun, il rog ca la anul sa imi aduca 3 perechi de schiuri. Unul carv pt partia din Austria, un schiu usor de tura pt alergare si bine-nteles un schiu lat pt Sinaia si pulverul de la Balea. Pt vai e foarte bun Outland-ul meu vechi.
Si mi-as dor si timp, ca sa le fac pe toate astea ! :)
Puncul 3: Nu stiu unde skiezi tu de obicei dar eu pana acum la Hintertux, Iscghl, St Anton/Lech/Zurs, Flaine, Avoriaz, Serre Chevalier nu am vazut partie deteriorandu-se semnificativ inainte de ora 14 decat daca era zapada proaspat ninsa care oricat ai bate-o cu ratrakul nu se face beton.
Punctul 7: In conditiile in care se tine de obicei malinul (firn de primavara eventual inghetat dimineata) cred ca race e alegerea buna ha,ha,ha
Punctul 8: Skiul de race nu e fun??…. poate pt tine? Pt mine personal e super fun!!!
Eu de fapt ma refer nu atat la skiurile “race”, care evident nu sunt identice cu ce au aia in WCup, ci la geometria respectiva (max 70-75mm sub clapar).
Sunt o multime de explicatii geometrice si de forte care arata ca un skiu lat nu are cum sa apese in cant ca unul ingust. Poate nu e adevarat dar decamdata practica asta arata. Daca voi vreti sa schimbati legile fizicii bravo voua!!
Restul punctelor expuse te alexosu sunt (parerea mea) chestii subiective ce tin de fiecare.
@Catalin
Imi cer scuze. Am uitat sa spun ce e cu poza. Am remediat problema.
@Dinutzu
Cu totii suntem subiectivi, evident. Daca voiam sa fiu obiectiv ma apucam sa scriu un dictionar. Tin doar sa ne argumentam punctele de vedere, oricat ar fi de diferite. Despre asta e vorba.
In sensul asta, daca se poate, as vrea un link catre un articol in care se discuta despre legile fizicii care fac un schi lat sa apese mai putin in cand decat unul ingust.
Si iarasi cred te axezi pe o singura chestie si pierzi din vedere the big picture. Latimea nu e singurul lucru care conteaza la un schi. Mai sunt si lungimea, radiusul, rigiditatea, camberul, greutatea. Ca sa nu mai zic de materiale, modul de constructie etc. Latimea e doar una dintre caracteristici.
@Mai
Nu prea vad similitudini intre Xenon 10.0 si Grizzly. E o diferenta uriasa intre ele. In gama Head nu prea exista o cotra-oferta la Grizzly.
@dinutzu:
oioioi & hahaha… sint undeva acum cu 2 dintre cei mai mari schiori de ce vrei tu din ro… le-am citit primul tau post, cel cu vali dobre… a fost o super veselie generala si o gramada pe povesti pe care abia astept sa ti le impartasesc
you made my day, pe bune… :)))
@incepatorul:
eu cind spuneam ca schiul vibreaza in viraje pe pirtii tari si inclinate ma referam la armada ant de 191cm si 107 sub clapar… cu un sciu de “cursa” n-ar trebui sa ai senzatia asta, nu-ia asa dinutule tata??
si ca sa inteleaga toata lumea ca nu spunem sa folositi super-fatties pe pirtie, repet: vibreaza in viraj pe pirtie tare cu inclinatie de 40-50 grade
si inca ceva: nici eu, nici alexosu, nici ghitzuca si nimeni din echipa derdelus nu a spus ca all-mountain-ul sau faatie-ul de peste 95 este un chiu de pirtie… am spus doar ca se descurca onorabil peste tot… iar nivelul schiorilor romani (hai sa fim putin cinstiti) nu cere schiur de cupa mondiala…. asa ca mai dinutule, mai lasa-ne cu schiurile tale de cursa…, eu personal iti dau 2 sec pe orice pirtie vrei tu. eu cu monstrul ANT sau LP, tu cu orice vrei tu.
na c-am zis-o. dixit.
:P
@catalin pobega:
pe masura ce iti citeam commentul si am ajuns la partea cu virajele topaite in offpiste vroiam sa sar cu gura pe tine si sa-ti povestesc despre panta asumata si virale largi… dar apoi am vazut ca ai fost in sinaia si ai testat sculele adevarate…
povestea cu mid fatties este ca pot fi folosite in acelasi stil si pe zapada alternanta si chiar pe pirtie… schiurile astea duc mult, iar senzatia de plutire este de neegalat… poate doar de un carving larg la peste 100kmp pe o pirtie goala si bine aranjata… :D, na c-am zis-o si p-asta :D
@jack_in_the_green
zuper!! m-a uns pe suflet commentul tau… many sencs! ;)
@alb
Nici nu are rost sa comentez aia cu 2 sec … ma doare falca de ras :-))))
Cred ca ar trebuii sa intrebi unele surse de incredere despre cate sanse ai ha,ha,ha… asta pana la proba practica care sper sa vina cat mai curand.
Apropo, poate te tenteaza o iesire in La Grave 14-21 martie ca mai avem loc in vila….
Cat despre marii skiori aia din Ro… nu zici cum ii cheama dar sa fim intelesi; nu sunt fun Vali (chiar m-am certat binisor cu el) dar la ski l-am vazut coborand pe Zade (Sinaia) cu Rossi 9s (parca asta avea) intr-o crusta in care nu legam 3 viraje, si aveam senzatia ca omul skiaza pe partie batuta…. no comment!! Poate nu am vazut eu bine dar iti jur ca nu aveam ochelarii aburiti!!!
Aia cu alte aspecte ale skiului; lungimea= pai credeam ca ne referim la skiuri la fel de lungi… radius= pai evident ca nu compar unul cu raza de 35 cu unul de 12m… camber=iarasi intrii in acelasi spectru (tocmai asta e una din calitatile unui skiu race)… greutatea= pe partie nu cred ca conteaza prea mult aspectul
Cred ca nu ai citit bine ce am scris despre testul facut in decembrie. REVIN; scriam ca skiurile de slalom de 1,65 mie-mi par prea scurte pt partiile negre la viteza!!! Deci nu vad de ce o bagi p-aia cu vibratiile “incepatorului” care cred ca exact d-aia se intampla daca am inteles bine exact pe partiile negre. Poate vede si ma contrazice sau confirma ce lungime de skiu si-a luat. Poate incearca niste allmountain la aceeasi lungime…. dar sper sa nu-si sparga
la naiba am dat send fara sa vreau :-)))
…. sa nu-si sparga dintii vroiam sa zic.
Ce ski doriti ? zice vanzatoarea
DE competitie ! e raspunsul a 80% din cei ce au ceva bani si vor un ski (imi spun prietenii mei vanzatorii din Bv !
Atentie- moda ,curentul,cool-ul conteaza dar cred ca daca vreau sa fiu primul care pleaca de la semafor nu imi iau JEEP,nu?
Dar pt ca nu vreau asta ,ba, sa mai scutesc ceva din poteca ( cand e comuna cu drumul forestier ) am luat Navara dupa 5 ani de Teranno !
Cred ca ideal ar fi sa avem 4-5 perechi de schiuri ,ca roman ce vreau sa merg si in Austria si la Sinaia si pe 4-5 vai pana in iulie !
Restul tine de pregatirea fizica ,bagajul de cunostinte si mai ales de curaj !
@dinutzu:
da domnu, se face cu prima ocazie… manusa e aruncata :)
asadar doamnelor si domnilor, ca urmare a articolelor de pe derdelus.ro cu privire la schiuri, shape-uri si alte animale vom avea o infruntare directa - in coltul rosu fatties pur singe, in coltul albastru super radius, super schi de cursa… va tinem la curent, sper sa nu iasa singe.
propun urmatorul format de infruntare: 3 runde, prima pe o pirtie la alegerea coltului albastru, a 2-a pe o pirtie la alegera coltului rosu iar a 3-a un meci de tip 2 din 3 (pirtie super masa de biliard dificultate medie, pirtie hartanita dificultate medie in jurul orei 12-13, offpiste nu conteaza conditiile).
eh, acceptati duelul domnu dinutzu?
@alexosu: Amandoua sunt in categoria mountain race(Volkl le denumeste all mountain experts) schiuri care cu mijloace diferite in linii generale fac aceleasi lucruri. Desigur vazute la prima vedere nu ar prea semana, unul lat la 75 mm celalalt la 89 mm. Dar ceea ce pot sa faca le apropie, Headul usor si rigid cu un radius de race asta ca sa stie si Dinutzu ca all mountainurile au si ele radius comparabil cu raceul :)) iar Volkl-ul un mid fat , extraordinar de rigid si temperamental, schiu greu dar cu un radius de invidiat si asta 16 m. Ce poti sa vrei mai mult? Daca pe Xenon am fost, pe Grizzly as vrea sa merg dar la conditiile noastre din Romanica nu pot decat sa oftez, nu vreau sa fac senzatie la coada la teleschi, sa-mi pice donsoarele in brate la cat de “dotat” sunt…..Raman la Monster…
@alb
Cred ca trebuie sa recitesti atent tot ce am scris!!!
Pai de ce crezi c-am dat banii pe trei perechi de skiuri?? De ce exact sa ies din partie cu race-ul? Facem treaba daca vrei, si eu cand ne hotaram sa iesim offpiste fac o tura pana jos si-mi iau 999 ha,ha,ha,ha… e bine asa?
Ca doar d-aia ma car cu trei perechi de skiuri dupa mine tot timpul :-))))
Nah, merg si cu race-ul in offpiste doar asa ca sa vezi ca se poate :-)))
@Mal
Xenon are 75mm. Pai si Rossi R9S are 70mm iar altele firme 66mm. Vrei sa zici ca tu simti o diferenta intre Xenon si celelalte in offpiste?? Dar pe partie?
Grizzly e mai lat dar ma indoiesc ca tine la fel pe tare si atunci trebuie sa-l iei mai lung si ajungi la raza 20… de la 20 la 13 e distanta mareeeee!
@mal….
nu imi permiteam sa vb despre un schi pe care nu m-am dat..
ca sa nu zic ca e moale….ok…e un schi de intermediar….mult mai moale de ex ca head supershape , care ar fi cam din aceeasi categorie. si de cand un schiu cu radius 12-13m de un schi de viteza? un schiu care are un radius mic nu o sa stea niciodata f bine la viteza mare ptr ca e prea “turny” daca intelegi.
Poate sunt eu de vina ca am vreo 85kg.
iarasi…am facut un demo sapt asta la monster 78 chip si mi s-a parut genial ptr un allaround.
V-ai gandit ca poate schiurile vibreaza puternic pe panta inclinata din cauza tehnicii? poate tineti picioarele prea drepte si stiff si atunci e normal sa se comporte asa. si eu patesc de multe ori si e din cauza ca incerc sa opresc prea repede sau pe o panta prea abrupta brusc.
sal si cat mai multa zapada
@Shepty: In general ai dreptate in ceea ce sustii dar viteza nu inseamna numai capacitatea de coborare rapida adica acel criteriu definitoriu al schiurilor de coborare sau superG. Prin viteza se intelege si rapiditatea de a trece de pe un cant pe altul, precum si precizia in a asculta comenzile schiorului. Din acest punct de vedere Headul nu e un schi ascultator, trebuie sa executi corect miscarea ca altfel zbori de pe el. Pe de alta parte nu mi s-a parut deloc ca ar avea tendinta de agatare specifica schiurilor de slalom, tehnologia Intelligence care e si pe Monster facandu-si treaba cum trebuie si nici nu vibreaza excesiv. La un pret de 450 E un schi de asta isi merita banii. Despre Monster ce pot sa-ti spun eu am avut 2, mai am unul si daca o sa-l schimb tot Monster voi lua sau un Mythic Rider.
@Dinutzu: Xenon-ul are raza de 13 m astfel incat pe partie nu se compara cu Monster de nici o culoare, niciodata nu vei putea intoarce un Monster precum Xenonul. Intamplator am un Monster IM 72 (72mm sub legatura) cu care ma muncesc pe partie si-mi iese, nu trag de el foarte tare, e foarte ascultator si iarta, plus ca m-am obisnuit cu monstrii astia. Xenonul il poti intoarce pe loc desi e cu 3 mm mai lat. Daca ne gandim la performanta de offpiste a Xenonului, o sa spun doar ca in 2005 cand au aparut primele Monsteruri 72, 77, acestea au facut furori peste tot, ai putea sa te uiti pe Barking Bear, aia chiar stiu ce vorbesc si cu mandrie spun ca si oamenii de pe acest site continua traditia in acest sens. Deci 75 mm e super ok si pentru offpista, nefiind insa la standardele actuale un schi de freeride, pentru ca acu 88-90mm e o bagatela. Dar atunci cu 72 mm se suiau baietii in orice boscheti fara grija de a fi too skinny.
@Mal: gusturile tale in materie de skiuri sunt discutabile IMHO! Eu am castigat un Mythic rider ca premiu la un concurs, dar l-am refuzat cat am putut de politicos, fiinfca n-as avea ce face cu asa un ski. over & out!
@Mal
Intrebarea era daca tu simti o diferenta mare in offpiste intre un 70mm si un 75mm.
Bine intervine si rigiditatea skiului….
@all
Cine stie engleza si are rabdare poate ar fi interesant de citit articolul urmator: http://arxiv.org/pdf/physics/0310086v1 cine nu are rabdare trece direct la concluzii :-))
@kiks: Putin offtopic nu crezi? Cred ca scopul nu este sa ne comparam noi doi pe aici pe site, eventual prin niste coclauri si la o cana de vin fiert, pe sau sub masa, asta depinde. Nu faceam apologia schiurilor pe care le folosesc iar daca tu esti intr-adevar atat de pro, nu am alte argumente, punctele de vedere nu sunt comune. Cu Dynastar nu ai cum gresi chiar daca pleci de la Legend 4800 (la inceput) si asta e un schi reusit. Dar ma rog, gusturile nu se discuta, fiecare isi alege singur instrumentele de tortura, metodele si obiectivele.
@Dinutzu: Diferenta exista intre mm sub legatura, tragi de schi mai tare in conditiile in care ipotetic vorbind compari aceeasi platforma si in plus din punct de vedere al fizicii alta e portanta la suprafata. In ceea ce priveste avansul tehnologic, ce sa spun, in cele doua exemple pe care ti le-am dat deja nu se mai vorbesc de granite exclusiv la nivelul latimii sub legatura ci in legatura cu alti factori(constructie, rigiditate, tehnologie radius/canting, samd). Si Rossignol a facut acum un schi de race cu 75 mm sub legatura, precum si ursul nemtilor la 89 mm are un radius de 16. In concluzie, avem la ce ne holba..:)
Pai da, toti se lauda ca baga tehnologie race in skiuri allmountain ha,ha,ha
Ce ciudat!!! Oare de ce?
Cat despre flotabilitate, nu prea cred ca e o diferenta esentiala data de 5mm!!
@Shepty
Apropo de vibrat skiuri; de ce ziceam ca nu merg ok (pt mine) pe negre alea f scurte?
Pai uite citat din regulamentul FIS de slalom:
802.1.1 At Olympic Winter Games and FIS World Ski Championships the course
must be set on slopes with a gradient of approximately 33% to 45%. It
may even be below approximately 33%, but may exceed approximately
52% only in very short parts of the course.
802.1.2 The ideal slalom course, taking into consideration the drop and the
gradient specified above, must include a series of turns designed to allow
the competitors to combine speed with neat execution and precision of
turns.
52% inseamna 22,5grade inclinatie!!!!! Si asta e max acceptabil la slalom special! E ff putin!! D-aai se dau aia cu skiu de 1,50m ca daca-i bagi pe o neagra (>30°) nu prea mai stau cu jucariile alea!
Da, sunt un PRO! - un PROdus a 5 zile de dat/saptamana din decembrie - aprilie :D. In mod sigur nu sunt eu Billy Talent, dar daca-ti petreci iernile in Alpi te invata ei cate ceva despre ski.
propun organizarea unor “meciuri” amator-amicale in care adversarii se aleg dupa cum vor ei, nu prin tragere de sorturi si alte sosete, cu premii in bere, schnapps si alte dude :D .. cupa derdelus.ro :))
@mal….man…viteza e viteza,,,,nu am zis timp de raspuns sau cat feedback ai de la schiuri…am zis ca nu stau asa bine la viteza ca vor sa vireze mereu prea scurt. Si am zis ca Xenonul e un schi de gagica ptr ca m-am dat pe el si mi s-a parut moale…si ptr ca pe aici am vazut numai gagici cu el. Intradeva, gagicile pe aici se dau cam ca baietii pe la noi…deci poate totusi e un schi ptr baieti in ro. nu te contrazic.
Nu stiu de ce atata tevatura cu ce skie….fiecare sa-si ea ce vrea,
EU nu cred ca o sa-mi iau niciodata un schiu de GS, decat daca o sa ma dau in traseu. Din punctul meu de vedere un schiu de freeride de 1,90 si lat se comporta la fel ca un schiu de GS la viteza mare, numai ca e mai lat si deci treci mai greu de la un viraj la altu`. asta pe o partie cu zapada acceptabila. eu am vazut oameni pe dynastar xxl pro care fac carving short turns mai bine ca mine, deci e clar de tehnica, nu de schi. din pacate.:)
Daca tot veni vorba de race, sa tinem pumnii stransi romancei Edith Miklos, ( a obtinut locul 18 la Super G -performanta de invidiat), care va pleca prima in coborarea de la Val d Isere, astazi la 13,45. Ce a patit la antrenamente vedeti aci: http://www.youtube.com/watch?v=TII6PTm7jcA. Sa o ajute Dumnezeu!
@Shepty&all
Cred ca notiunea de carv e un pic tulbure in mintea multora care scriu pe site-ul asta!!!
Daca tu ai vazut oameni facand cu Dyn xxl Pro ceea ce face Luciana (de ex) pe filmul asta http://www.derdelus.ro/2008/10/15/hintertux-4-10-octombrie-2008/ atunci trebuie sa-i inscriem urgent in Cupa Mond ca ii bat rau de tot pe toti de acolo pt ca au reusit sa invinga legile fizicii!!!!
NU AI CUM SA FACI CARV PE RAZA DE 12-16m CU SKIU CU RAZA DE 41m!!!!! Carv inseamna sa lasi doua linii in spate la viraj!!!!!! Raza de viraj un pic dar sa faci viraje CARV scurte cu skiu cu raza de 41m e IMPOSIBIL!!!!!!
Poate notiunea de “scurte” e relativa dar nu chiar asa relativa….
Ziceam raza de viraj variaza un pic…..
sa inteleg nu se pot face carve cu skiuri drepte din cauza ca nu au raza?
Dinutzu, scoti din ecuatie o chestie cruciala. Mai importanta, chiar, decat radiusul: flexul schiului. Pentru ca, evident, nu toate virajele facute cu un schi de 16m au raza de fix 16m. Poate fi mai mica, din cauza ca schiul se flexeaza si, deci, raza virajului va fi mai mica.
Poti bine-merci sa faci carving cu un schi cu radius 40m. Doar ca va fi un viraj foarte larg. Sau NU: gandeste-te la un strat de powder de 1m, gandeste-te la un schi de powder soft - lat, cu radius mare (+25m). De aici totul e simplu.
Daca ar fi sa merg pe logica ta, nu inteleg cum ai putea schia un reverse-sidecut.
Cum ziceam - incearca sa ezi the big picture.
Daca sunt perfect drepte nu! Alea clasice, asa zise drepte erau de fapt ff putin carv. Ideea e ca un schiu vireaza pt ca se arcuieste, corect?
Daca l-ai pune pe cant si nu ai apasa deloc atunci ar atinge zapada doar cu varful si coada si nu s-ar arcui deci ar merge practic drept. Dar apasand la mijloc atunci schiul se arcuieste pana zona de sub clapar ajunge pe zapada, si vireaza pt ca schiul are forma de arc de cerc. Raza asta variaza un pic cu cat inclinarea e mai mare/mica ceea ce arcuieste mai tare sau mai putin skiul. DAR variatia nu e totusi f mare. Deci e imposibil sa faci carv (deci sa lasi doua linii in spate nederapand deloc) pe o raza de 15m cu un schiu cu raza de 41m!!!! Nu ai cum sa-l arcuiesti la nivelul ala.
Mai intervine un pic si camberul skiului dar cel mai important e profilul.
Masurati diferenta intre latimea la vf/mijloc/coada la diverse skiuri (cu diverse raze) si o sa vedeti.
D-aia raza variaza cu inaltimea (la skiurile care nu schimba profilul in functie de inaltime) pt ca scade unghiul de arcuire cu cat lungimea e mai mare….
alexosu, dupa parerea ta variatia de curbura e data de cine? De flex sau de unghiul de inclinare a skiului?
Si eu nu am zis ca nu se poate carv cu raza de 41m!! Dar m-am distrat de faza cu carv “short turns” cu asemenea skiu!!!
Esti de acord sper ca nu se poate.
F larg da, dar scurt nu!
Corecteaza-ma daca gresesc, dar skiurile reverse side-cut sunt si reverse camber. Deci sunt deja arcuite cand le pui pe lateral deci vireaza. F larg dar vireaza. Altfel ma indoiesc ca ar putea vira fara sa derapezi.
ORICE SKIU IL POTI INTOARCE DERAPAND PE ORICE RAZA VREI DAR NU MAI E CARV CEEA CE FACI!!!!
Reverse sidecut <> reverse camber. Desi acelasi schi poate fi si una si cealalta. Dar nu e obligatoriu.
Reverse sidecut inseamna ca mijlocul schiului e mai lat. Gen 120-140-120mm. Reverse camber inseamna ca daca pui schiul pe talpa pe o suprafata plana, contactul nu se va face in zona de varf si coada (ca schiurile normale), ci pe mijloc, iar coada si varful vor sta cumva in aer. O varianta mai nomrala este flat camber - cand toata suprafata schiului intra in contact cu o suprafara plana (mai putin varful si eventual coada).
Variatia de curbura de data de profil, flex si unghi. Nu se poate una fara celelalte.
Imi pare rau sa te dezamagesc dar variatia e data doar de profil si unghiul la care pui skiul pe zapada.
Flexul ar influenta asta doar daca ar fi atat de rigid incat prin greutatea skiorului sa nu poti sa-l curbezi pana la capat!!!
Orice skiu iei si il pui intre doua scaune pe vf si coada si te asezi la mijloc (un adult nu copil de 2 ani) il curbezi complet pana aluneca de pe scaune (sau il rupi daca e un skiu mai slabutz). Deci rigiditatea nu are nici o treaba cu cat de tare curbezi skiul.
Flexul moale e bun in zapada moale ca sa-ti iasa vfurile mai usor din zapada, dar intra in vibratie pe zapada tare d-aia skiurile de powder sunt in general mai moi decat alea de partie.
Acuma toti se lauda ca pun placi titan, tehnologie de “cursa” in skiuri allmountain care merg f bine in gheata…. de ce crezi? doar de reclama sau chiar e ceva la mijloc?
cu un skiu reverse side-cut cu flat cumber sau cumber normal nu se poate face carv decat eventual in pulver mare unde poate sa curbeze un pic sub actiunea partii ridicate a varfului care ar impinge in sus (respectiv lateral skiul fiind inclinat) vful si sub actiunea greutatii suspendate (greutatea fiind la mijloc vful si coada se ridica un pic ca la faza cu scaunele) dar asta e numa in pulvar mare. Pe orice altceva iti dispare mecanismul sus mentionat ci nu mai curbeaza=derapaje… superbe de altfel dar nu carv.
Dinutzu, cum naiba flexul sa nu influenteze virajul? Cu cat reusesti sa pui mai multa forta in schi, el se va indoi mai mult si te va lasa sa iei virajul mai strans. Mi se pare extrem de simplu de inteles.
incearca faza cu scaunele si te lamuresti. Oricata forta ai pune in schiu nu o sa curbeze mai mult decat pana in momentul in care mijlocul atinge zapada corect? Dupa ce mijlocul a atins zapada tu poti sa-l mai curbezi?? NU!! Deci e treaba doar de unghiul la care inclini skiul!!! Evident si profilul…
@dinutu:
mai domnule draga, cite flexuri stii matale sa aiba un schiul?
cred ca mai citim, mai studiem si la vale ne mia dam.. :D
ma rog, m-am gindit sa te scot totusi din negura:
revolutia pe care au introdus-o schiurile cu shape nu a fost shape-ul propriu-zi, ci constructia interna care a determinat control asupra flexului torsional… despre combinatia torsional/longitudinal se tot vb aici, nu despre ala din povestea cu scaunele care de neamu lui se numeste flex longitudinal (si pe care il testeaza toti expertii cind indoaie schiuri prin magazine)
@ alb : Imi pare rau ca te contrazic dar tocmai noul shape ( spatula ) a introdus stilul carve.
Uite fa de curiozitate urmatorul exercitiu : ia un ski carve si pune-l pe o suprafata perfect neteda in pozitie orizontal la un unghi de 45. Vei vedea ca punctele de contact cu suprafata vor fi varful si coada skiului. In practica, flexand skiul adica apasind pe clapar, skiul se va indoi si suprafata de contact se va mari ajungand ca tot cantul skiului sa fie in contact cu suprafata, de aici senzatia de rollercoaster pe care ti-o da skiul carve. Care crezi ca este rolul placutelor inaltatoare la skiurile carve ? … tocmai sa poti flexa cat mai mult skiul fara sa agati cu claparul zapada.
Se pare ca esti un skior experimentat si cred ca-ti aduci aminte ca toti aveam inainte skiuri clasice de peste 2 m. De ce trebuiau sa fie asa lungi ? … pentru ca avand aceeasi latime varf -centru -coada, in momentul cand skiul era flexat suprafata de contact era portiunea de sub clapar varful si coada ramanand in aer.
Bineinteles ca pe langa shape s-a mai lucrat si la rigiditatea longitudinala si torsionala a skiului, pionierii fiind cei de la atomic prin introducerea tehnologiei ” beta “.
Producatorii actuali incearca sa implementeze stilul 2 in 1, adica sa ai un ski universal bun in toate conditiile de zapada, si rossi, volkl. atomic, au facut ceva pasi in domeniul asta.
O alta ramura care a cunoscut o dezvoltare uriasa in ultima vreme sunt fat skiis sau skiurile de pow.
Poate tot ce am zis nu sunt niste chestii noi pentru tine, dar la chestia cu shape-ul nu m-am putut abtine.
Cheers ! .. si sa va bucurati de zapada proaspat cazuta .
@alb
Treaba cu flexul (torsional/longitudinal) te ajuta sa stea in gheata/sa scoata nasul din zapada etc….
Daca e asa cum zici tu atunci de ce exact se fac schiri cu side cut diferit?? Ar trebuii sa-i varieze doar flexul…. :-))
E o treaba de geometrie pura!
Ia un schiu carv si joacat-e cu el pe covor; pune-l pe lateral la acelasi unghi tot timpul si impinge in legatura cu mainile… cu orice forta ai impinge nu o sa variezi curbura schiului decat in momentul in care schimbi unghiul de inclinatie al schiului!! Si atunci, ce legatura are flexul in curbura schiului???
sorry, nu am vazut ca nu era semnat
@ Anonymous
Flexul torsional ajuta intr-adevar la statul in gheata. Flexul longitudinal nu ajuta numai la scosul nasului, ci si la raza virajului.
Dupa cunostintele mele (care nu-s de inalt nivel, dar nici prea scazute), in momentul cand declansezi un viraj te inclini puternic in fata. Asta este tocmai pentru a face varfurile schiurilor sa muste in zapada. Daca schiul e moale, varful musca, schiul se indoaie si asa apare raza de curbura.
Asta era principiul schiurilor de special, inainte sa apara carv-urile. Altfel e oarecum greu de crezult ca un schiu cu “raza” de 40 putea fi intors intoarce intre jaloanele de special fara sa derapeze.
In privinta schiului de cursa, este intr-adevar un moft nejustificat pentru o buna parte din utilizatori. Pentru cei care stiu sa stea pe ele, ofera senzatii (si siguranta) inegalabile pe orice suprafata tare.
Buuuun. Si atunci sa inteleg ca alea “clasice”, drepte, nu muscau cu varful din zapada? Ca nu prea imi pare ca s-ar fi schimbat radical flexul longitudinal. Ala torsional a crescut ff mult.
Hai ca mai zic odata poate nu am fost f clar prima oara. Asta este ceea ce cred eu nu e avizul marilor ingineri de skiuri ok?
1- Nici un skiu (daca stiti unul diferit ziceti) la ora actuala (sau in trecut) nu are un flex longitudinal atat de tare incat sub actiunea greutatii unui adult sa nu se indoaie practic complet!
2- Mie-mi pare ca in momentul in care inclini schiul la unghiul x, schiul curbeaza pana in momentul contactului partii centrale cu zapada. Curbura mai mare/mica e data de diferenta de latime intre spatule (vf/coada) si centru. Pt acelasi x skiul sa curbeaza tot timpul la fel indiferent cat ai apasa in el.
3- Cu variatia lui x, variaza diferenta de latime proiectata pe sol, intre spatule si centru rezultand o curbura ma mare/mica; adica pt a ajunge pe zapada, centrul parcurge o distanta mai mare/mica rezultand o curbura mare/mica.
Evident ca trebuie sa incarci partea din fata ca altfel derapeaza si nu mai iei virajul.
Apasarea in fata se face mai ales pt ca datorita f centrifuge si rotatiei in virajele luate agresiv corpul este impins spre spate ceea ce ar duce la dezechilibru.
Ii dau cuvantul lui Bode :-))
http://www.youtube.com/watch?v=ZpHLbwf7JKw&feature=related
Un skiu la viteze mici (care sa nu te impinga pe spate) vireaza f frumos fara sa impingi ca nebunul in fata. Incercati!!!
REPET, aceasta poveste se aplica la CARV!! Orice skiu poate fi intors oricum vrei derapand!
Tot ce zic aici se refera exclusiv la RAZA de viraj, si nu la cum sta skiul pe nu stiu ce zapada sau placerea fiecaruia. E treaba de geometrie….
Gata, promit ca nu va mai umplu de teorie :-))))
Bag de seama ca derdelusul a adoptat o directie care poate parea cel putin ciudata pentru unii, si poate ar merita lamurite niste aspecte:
- De cand skiul nu mai inseamna decat offpiste, si viraje largi in viteza ?
- De cand “sculele adevarate” sunt numai cele de peste 95mm in talie ?
- Cum a ajuns o practica acceptata (ba mai mult, incurajata), compensarea lacunelor de tehnica in zapada variata, cu trecerea pe skiuri late, mai late… cele mai late ?
Sunt de acord, daca nu legi 2 viraje cu un ski de all-mountain pe zapada grea, un ski lat te face brusc sa te simti de neoprit, insa realitatea dura e ca in final, latimea skiului nu inlocuieste tehnica, si, mai devreme sau mai tarziu, asta se va simti in evolutia unui skior. Dar ce conteaza detaliile, cand ai cele mai cool skiuri de pe partie, si simti privirile invidioase atintite asupra ta ?
Ce mai conteaza tehnicile de skiat in pulver, asigurarea unei platforme, balansul, etc, daca rade lumea de tine ca “tzopai” prin zapada ? Nici nu mai are sens sa te gandesti ca unii din aia care rad superior au trecut si ei prin fazele alea, insa nu sunt in stare sa realizeze ca poate tocmai fazele alea i-au ajutat sa ajunga la nivelul la care sunt acum ? Nu, solutia e sa dai fuga la magazin, si-ai scapat de probleme :)
Nu demult, am asistat la o conversatie in care un proaspat detinator de ARV, proslavea calitatile skiului proaspat dobandit, fara de care abia reusea sa lege 2 viraje in plug chinuit pe pantele de la Sinaia. Ca sa nu mai vorbim de grafica excelenta a skiului, pentru care nu avea cuvinte suficiente s-o descrie.
Oare il ajuta ARV-ul sa devina un skior mai bun ?
La modul general, derdelusul (si nu numai) pare a duce o campanie de promovare a ideii ca ski inseamna numai ce face Davenport in filmele de joi seara, restul nici nu exista.
“Nu va iese balansul sau declansarea in viraj pe zapada grea ? Nici o problema, cu multe milioane, ceva inconstienta si un pic de forta in cvadricepsi, va urcati pe dealu de la Sinaia, va dati drumu la vale in forta, poate ies si 2-3 viraje mai de efect, si gata, puteti fi mandri c-ati imbogatit numarul practicantilor de big mountain :)
Ceea ce faceti voi aici, e identic cu strategiile de marketing menite sa inoculeze cumparatorilor ideea ca daca n-au ultima gaselnita tehnologica, nu-s la moda… nu sunt semnificativi din punct de vedere social.
Care e interesul totusi ?
Nu cred ca e vorba neaparat de asta, ci mai mult de faptul ca oamenii care sunt cu adevarat pasionati de ski, suficient de pasionati incat sa se implice pe forumuri/site-uri, sa scrie articole, sa se certe :) pe tehnici, ajung mai devreme sau mai tarziu sa skieze in principal offpiste … Nu cred ca skiorii de “duminica la Predeal” vor sa discute despre raze de curbura si subtilitati tehnice. Cam asta cred ca e motivul …
Ehhh totusi sa nu exageram totusi!! Interese comerciale exista in toata lumea, deh societatea de consum, dar asta nu scade calitatile skiurilor late.
Singurul lucru care nu se potriveste e ca skiul lat nu e bun pe tare. Sau mai bine zis nu e cel mai bun pe tare.
Pe mine doar asta m-a facut sa reactionez, faza cu skiuri late sau deloc!!
Si mentalitatea anti skiu de “cursa”…. daca f multi au race doar de fitze asta nu e vina skiului ci a papagalilor cu fitze!
@Adrian
Cred ca marea majoritate a skiorilor buni skiaza peste tot cu mare placere si de aceea, majoritatea dintre ei au minim 2 perechi de skiuri!
Asta fiind si un argument la ce tot am povestit aici….
Stai linistit, ca si eu sunt fan skiuri mai de race :), ca sa zic asa. Incercam doar sa “absolv” curentul pro skiuri late de intentii comercial/consumariste.
Mircea, nu interpreta gresit ce scriem pe derdelus.ro. Nu am zis niciodata (si nici nu o vom face vreodata) ca schiatul inseamna doar offpiste sau viraje largi. Sau ca singurele schiuri bune de ceva sunt cele late. Cu atat mai putin am incurajat oamenii sa se dea prin locuri care le depasesc capacitatile si tehnica. Vezi articolul cu pliantele CFR, de exemplu.
Restul e de discutat - dar intr-un articol separat ce va aparea curand :).
PS. O intrebare: dintre omul care se da cu ARV pe partie si cel care se da cu SL12 pe Tarle, cine e mai victima a marketingului?
@mircea
da, ai ghicit: interesul e de a promova o ramura a schiului… mai exact freeschiul.
si asta nu din cauza unor interese obscure ci doar din simpla si pura pasiune!
cei mai activi in echipa derdelus.ro se dau pe schiuri late si folosesc pirtiile drept cale de acces la instalatii. te asteptam cu drag sa ne povesteti despre experientele carve in v dorului. (nu-i o gluma, anuntul cu “te asteptam in echipa derdelus.ro” este in sectiunea “echipa” de cca 2 ani)
si cit se poate de sincer: pentru noi schiul este o bucurie fara margini… este bucuria libertatii pe care (credem noi) doar offpiste-ul ti-l ofera.
–
cit despre arv-uri ce ai spune daca ai incerca? poata asa i-ai da dreptate impricinatului dar si altor oameni a caror experienta de schi si de munte nu poate fi pusa la indoiala… am mai discutat aici despre principiul “n-ai condus dacie - nu esti sofer”
alexosu, alb:
eu nu va pun la indoiala interesele nobile, nici nu contest calitatile skiurilor late.
Ridic insa un semn de intrebare asupra modului in care inoculati ideea ca latimea skiului compenseaza lacunele de tehnica.
Afirmatii de genul: go fat or go home, “skiuri adevarate” sunt cele cu peste 95mm in talie, stilul clasic de skiat off-piste = tzopaiala hilara, nu incurajeaza skiorul sa progreseze, ci sa consume, sa fie la moda. Pe scurt, sa-si satisfaca cat mai facil vanitatea.
Repet, nu vreau sa se interpreteze cele de mai sus ca si critica, ci exprima doar un alt mod de a privi lucrurile; constructiv sau nu, voi decideti.
Stiu ca nu e usor ceea ce faceti cu derdelusul, dar ati putea considera si oportuniteatea publicarii de articole axate pe tehnica, nu doar pe echipament, media si prezentare de statiuni de ski. Eventual puteti sugera celor care se pot ocupa de asa ceva si posibilitatea realizarii unor workshopuri ce urmaresc imbunatatirea tehnicii (stiut fiind ca meteahna cea mai mare a skiorului e plafonarea la un anumit nivel, unde ar prinde bine ajutor competent).
Mircea, evident ca vad partea constructiva a commenturilor tale. Atrageam doar atentia ca nu sunt de acord cu ce spui tu ca am spune noi :).
Despre workshopuri… permite-mi sa fiu sceptic. Pentru ca am incercat ceva de genul asta si nu a fost chiar succesul pe care il asteptam.
Avem in plan, insa, dezvoltarea unei sectiuni in care sa vorbim mai mult despre monitori si lucruri de genul asta. Asociatia Monitorilor ne-a promis o mana de ajutor in sensul asta.
Nu o sa scriem prea mult despre tehnica, pentru ca am convingerea ca ea se invata pe partie, nu din citite.
@mircea:
ideea fundamentala a intreprinderii noastre cu derdelusul de fata este ca sa scriem corect si coerent despre ce ne pricepem… incercam sa creem o platforma pe care diversi oameni competenti din industrie sa o foloseasca in interesul nostru comun.
pb este ca pt moment sintem astia care sintem… si scriem despre ce stim fara a prelua aiuristic teme din internet sau a spune povesti de dragul povestilor.
si cum nu ne consideram experti in tehnica nu ne-am permis sa scriem despre asta. am incercat sa convingem ceva monitori de renume sa impartaseasca lumii secretele schiului (putin brand awarness nu strica niciodata) dar se pare ca n-am avut succes.
plus ca mai este un aspect: noi nu ne propunem aici sa invatam lumea sa schieze… schiul nu se invata stind in fotoliu sau privind tuturiale pe dvd… schiul e un sport care se invata cu zapada intre dinti… asadar ne axam pe articole de fond si atitudine asumata, chestii nerostite si alte lucruri incomode… toate impanate cu noutati din industria de aici sau de aiurea…
ete ca intre timp posta si mr alexos
@mircea again
si da, constructia schiului compenseaza laculele de tehnica… asa cum super sistemele gen esp&shit de pe masina proprie compenseaza multe in domeniul sofatului… caci nu-i asa, nu toti sintem bode miller ori schumacher
cu postul asta o sa-i supar pe toti ha,ha,ha
1- @Mircea
Skiul lat iti ofera o placere f mare in zapada mare si ca skior incepator si ca expert asa ca nu prea vad ce sens are faza cu tehnica contra ski… si apropo, tehnica de ski s-a schimbat destul de mult cu aparitia skiurilo carv si a celor late indiferent pe unde te dai!!
2- @Alb
Uiti sa zici ca esti dealer Armada? ha,ha,ha…
3- @Alb+Alexosu
pai daca sunteti exclusiv de off piste atunci nu va mai dati cu parerea despre partie. Logic nu?
Imi vine sa rad asteptand comentarii…. :-)))))
@snow_white, asa e poate ca e buna comparatie cu esp-ul, dar si daca te duci cu lacune tehnice la monte carlo si te bazezi pe masina, e cam trist … sau periculos as zice. :)
Ei, ne-om mai da noi si pe partie din cand in cand, nu crezi? Vesnica problema - the big picture.
Pai da, dar vorbiti de partie de parca nu ati avea nici o placere p-acolo… si sincer va inteleg!!! In vacanta mi s-a bulit skiul de partie si m-am dat doar cu ala lat (99mm)…
Dupa 2 zile imi venea sa plec acasa!!! M-am apucat si mi-am inchiriat skiuri ca altfel imi scurtam concediul…
Sau mai bine sa te intreb; cu ce te dai pe partie?
Cu Mantra, normal :). Din cand in cand cu Volkl AC4. Si, si mai rar, cu un Volkl Tigershark de imprumut.
Si sincer care iti place cel mai mult? Tigershark included….
Bai, ce sa zic… pentru o zi cu partie perfecta (ceea ce se intampla extrem-extrem de rar @Ro) in care vreau numai carving, evident ca Tigersharkul e the shit.
AC4 e pentru vremuri grele (zapada proasta si putina etc).
Mantra e pentru tot restul. Si stie ce e carving, crede-ma.
Dinutzu cred ca are dreptate: daca vrei Valea Dorului si nu da caldura mare dupa 12, pai merita un carv care sa nu vibreze la viteze mai mari sau de ce nu un Race. Dar pentru Carp, Papagal sau ce e pe sub telescaun sau telecabina in Sinaia de la 2000 la 1400 mai putin junghiul acela numit Drumul de Vara un schi de freeride e ideal ( cat mai gras), un race e o mare prostie. Dar pentru “partii” PROASTE gen Predeal, Azuga, Poiana, Borsa, Vatra Dornei ( pe asta am fost iarna asta) recomand un schi vechi, second hand ( de preferat Carv ca drepte hehehe mai bine pe jos), cu care sa dai fara mila in pietre si sa muste putin din gheata.
pai cam asa as fi zis si eu (cu mentiunea ca tot restul inseamna zapada mare)….
Desi eu personal prefer race chiar si pe hopuri cu gheata ca macar tine bine pe gheata. E adevarat ca e greu sa-l stapanesti dar macar unde-l pui acolo sta….
Cred ca o sa-mi inchiriez niste Mantra (daca gasesc) ca vad ca-l cam lauda lumea…. :-)))
@ care e skiul tau de partie ?
scuze ! … intrebare era pentru dinutzu.:)))
noroc ca ne-am lamurit, e si dinutu multumit: ne luam word-cup-uri ca sa ne dam cu ele pe v dorului… shopping placut!
@yyz
Aveam un Fischer RC4 de urias dar intrucat s-a bulit (cam singur fara sa-l busesc… ciudata treaba) mi-am luat acuma un Elan SLX WaveFlex.
Sincer dupa testul facut in decembrie cel mai mult mi-a placut Stoeckli SL dar ma cam doare inima sa dau cam 800 euro pe el :-)))
Weekendul asta inaugurez Elanul…. asa ca nu stiu inca cum merge dar de la cunoscuti am auzit de bine….
@alb
ha,ha,ha,ha…. lasa ca si Carpul e 90% din timp beton….. il face vantul….
Cate zile cu pulvar prinzi pe Carp? Nu zic Papagal, Pelisor si alte rape in care o indeasa vantul…. asa ca daca chiar vrei ai unde :-)))
@alb
Ahhhh si apropo; iti plac pozele Lucianei de pe derdelus?
Misto saritura si restul…. pulverul din Hintertux??
Ehhh afla ca in toate pozele alea e pe skiu de cursa!!! Sa le stergi de pe derdelus ha,ha,ha
Imi permit sa intreb: ti se pare ca Luciana se distreaza cu RC4 in powder? Ca eu zic ca nu prea… Vezi ca e si un filmulet.
Hai ma ca exageram un pic ca sa-l intep pe Alb :-))))))))))
Ca doar d-aia am si skiu de 99 la mijloc….
Ma rog, acuma se poate merge cu - orice in orice, am zis de multe ori, dar nu ai placere maxima….
dinutzu sorry dar am incercat sa ma uit la film si nu am reusit sa stau pana la sfarsit….
multumesc ca m-ai iluminat in legatura cu ceea ce inseamna un viraj carve. nu stiam.
ai dreptate , in notiunea mea de un viraj carve cu un ski de pow, nu ma gandeam la un viraj de slalom, ci la un viraj mult mai scurt decat radiusul schiului, carve. deci ptr un schi cu radius de 40m un viraj carve scurt poate sa fie de 25m. parerea mea.
si schiul nu se vireaza numai din cauza inclinatiei cantului fata de zapada. eu zic ca pot sa pun schiul pe cant la acelasi unghi, si daca pun presiune sa-mi iasa un viraj de 16m , si daca nu pun presiune sa iasa unu de 20. unghiul fiind acelasi. radiusul fiecarui viraj e dat de radiusul schiului , unghiul cantului si presiunea la care este supus schiul in viraj (adik cat il indoi in timpul virajului).
poate o sa avem cum sa ne dam impreuna ca sa-ti demonstrez pe zapada.
ma pricep mai bine la snowboard decat la ski, dar functioneaza pe acelasi principiu.
@shepty : ai incercat sa faci carve cu skiurile clasice de 2 m ?
Ai reusit sa le tii pe cant fara sa-ti derapeze cozile ?
Cam pe ce distanta s-a efectuat intregul viraj ?
Anul trecut cand am fost la Whistler pot sa va spun ca aveam cele mai inguste,skiuri de pe partie, monitorii sinaieni aveau niste allmountain-uri, si in rest fat skiis, riverse side cut, reverse camber, etc.
Ideea e ca m-am descurcat si cu racetiger-ul RC, deci nu cred ca este numai de ski vorba, ci si de putina tehnica.
Nu uitati ca inainte era un singur tip de ski , si chiar si cu ala ne dadeam in powder, cu tehnica “topaita “de rigoare.
fi-v-ar topaiala de ris ca daca nu mi-ati scos-o pe nas… iar monitorii sinaieni au dat mucul la tot whistler-ul :))… ca doar veneau din v dorului, ce dracu… :))
dati-va nene pe rc-uri, wc-uri si alte scule bisturiu. topaiala placuta!
Depinde de conditiile de zapada ! … dar cred ca esti de acord cu mine ca pe zapada inghetata nimic nu tine mai bine decat un ski rigid (skicross sau race )
@Shepty
Abia astept sa vad viraj de 25m cu skiu cu raza 40m LASAND 2 LINII IN SPATE!!!
Eu am zis ca raza de viraj poate varia, dar sa o injumatatesti??? Frate, trebuie sa te duci in cupa mondiala ca-i faci varza p-aia…. :-)))
Dupa cum mai ziceam; daca vrei iti intorc pe 2m orice skiu, dar DERAPAND!!!
Incearca pe covor sa variezi curbura la acelasi unghi de inclinare si daca-ti iese spune-mi si mie cum ai facut ok?
Dinutzu, tot zici de testat schiul pe covor si pe scaune… Nu prea am incredere in metodele astea de testare, nu stiu de ce :).
Oricat de greu ti-ar fi sa crezi, schiul se indoaie in functie de cata forta aplici si de cat de eficient aplici forta asta. De aia schiurile high-performance sunt mai rigide si cele de incepatori sunt mai moi.
http://www.derdelus.ro/2007/10/22/rigiditatea-la-schiuri/
Nu confunda forta aplicata cu inclinarea… ca nu prea vad cum poti aplica mai multa forta fara sa te inclini mai mult. Data viitoare fii atent cand pui mai multa forta daca nu cumva te si inclini mai mult….
Pai trebuie sa faci teste in conditii controlabile!! Pe partie nu cred ca e posibil sa stii exact la ce inclinare esti… e f subiectiva treaba.
Uite, pune-ti o bara atasata pe clapar care sa loveasca zapada la unghiul care vrei tu si dupa aia apasa cat vrei tu la unghiul respectiv…. daca scurtezi virajul atunci e ca voi… daca nu… :-)))