Despre Comportament

27 February 2009, Vlad

Incerc sa ma rup un pic de sentimetele negative grevate de moartea stupida a lui Bobo si vreau sa schimb un pic registrul. Oricum nimic vesel. Vreau sa va aduc in zona comportamentului alpin si a atitudinii pe care e normal sa o avem cu totii pe partie sau in off-piste. E absolut stupefiant cat de putini mai stiu decalogul schiorului sau alte reguli de comprtament la ski/snowboard. Am trait clipe de cosmar la Busteni w/e-ul trecut si acu’ 2 saptamani cand, pe o partie micutza si aglomerata “schiau” in schuss sau aproape schuss niste pseudo-schiori.

De felul lor, smecheri de Romania in varianta montana, erau imapriti in 2 categorii: habar n-aveau de ski si erau total inconstienti sau se dadeau bine si credeau ca toata lumea e a lor si ca nu li se poate intampla nimic. De prisos sa spun ca am strigat dupa ei si ca nici unul n-a oprit sau nicimacar nu a incetinit.

M-a frapat numarul mare de inconstienti dar si faptul ca practic partia era o mare zona de distractie cu paltonari si pungi la un loc. Este absolut incredibil cum le este permis celor de la cablu sa vinda bilete de urcare si coborare si celor fara echipament de ski/board!!! Proportia era cam 60% cu echipament si 40% fara!!!! Voi va puteti imagina? Si asta in conditiile in care paltonarii ce urca NU au nici o distractie sus. Nu au vreo terasa, vreo panorama, nimic.

Citind un post de-al lui Alexosu despre cum si ce sa faci la cazaturi am decis sa scriu mai mult decat un comment. Comportamentul in areale de ski are la baza decalogul skiorului.

Compartamentul implica si momente in care asistati la o cazatura. La celalat capat al atitudinii celor care faceau schuss in Busteni vreau sa va readuc in memorie, voua vei cu bun simtz ca e o lege nescrisa care zice ca TREBUIE sa va opriti sa intrebati daca e totul in regula cu cel ce a tras trinta. Un gest de politete elemntara este cel de-ai aduce skiul sarit daca e mai in deal.

In cazul in care lucrurile nu sunt ok cu cel cazut este necesara asistenta celui cazut. Si aici intra telefon la Salvamont, anuntarea unei tertze persoane si eventual trimiterea ei dupa achie. E bine, in caz de accident mai nasol, de ramas cu cel ranit. Nu e bine sa-l lasati singur si sa mergeti voi dupa ajutor. Pe partie mai trec si altii si ei trebuie trimisi dupa Salvamont. Daca sunteti in cazul in care este deja cineva cu el mergeti voi dupa Salvamont. Sa nu-i fie nimanui lene sa cheme sau sa mearga pe principiul ca sigur a fost anuntat.

Intr-un sfarsit de zi de schi, in cazul in care nu sunteti niste asi ai zapezii, nu va sfiiti sa va atasati de schiori sau boarderi pe care ii vedeti ca merg bine. Cei ce merg bine si le au cu muntele stiu foarte bine ca au datoria sa mearga cu voi si nu va vor refuza niciodata. Cei cu cunostinte mai putine de ski vor intra automat sub tutela celor ce merg bine, la final de zi. Nu e nimic de rusine sa mergi cu “altcineva” la o ultima tura. Schiorii cu state vechi stiu foarte bine cum e treaba si chiar nu li se pare nimic neobisnuit.

In final cred ca, cel putin la noi in tara unde foarte multi vin total nepregatiti la partie (din toate punctele de vedere), se impune mai mult ca in alte parti repunerea decalogului schiorului la toate instalatiile de cablu din toate statiunile. Cred ca va mai reduce din vulgarizarea de azi a partiei.

  • TwitThis
  • Google
  • Facebook
  • LinkedIn
  • MySpace
  • E-mail this story to a friend!
  • Print this article!

Comentezi?? Comenteaza!!

25 Raspunsuri la “Despre Comportament”

  1. me on 27 February 2009 9:17 pm

    da ,da,si sa se scrie cu litere mari sa vada tot ,,turistul” decalogul skiorului si cred ca ar terbui sa i se spuna decalogul omului cu bun simt . sa se faca niste afise mari de tot si cat se sta la coada pe la instalatiile de transport pe cablu (si se sta )sa le citeasca toti .

  2. Bobi on 27 February 2009 10:45 pm

    da, in mare parte iti dau dreptate, dar la busteni cred ca este singurul loc din tara unde a fost amenajata o zona de dat cu punga sus. Cred ca a fost amenajata acolo ca sa le ia si lor banii.

  3. yyz on 27 February 2009 10:47 pm

    O idee interesanta ! … in unele statiuni din Quebec, reguli din Decalogul Skiorului sunt afisate pe stalpi de sustinere ai cablului … asa ca in momentul cand urci cu telescaunul le poti citi si ai timp sa reflectezi asupra lor pana ajungi sus.

  4. alb_ca_zapada on 27 February 2009 10:57 pm

    da vlad cunosc problema mai demult… o cunosc atit de bine incit APSI a facut din banii ei niste pliante pentru popularizarea acestui decalog… am impartit cit am impartit, apoi nu prea a mai avut cine sa imparta… am incercat sa gasim o usa deschisa la cabina sa le punem acolo, era inchisa… am scris mailuri la salvamont pentru a organiza o actiune comuna de popularizare a comportamentului civilizat si a sigurantei pe pirtii; n-am primit raspuns… ce sa zic, o poveste fara sfirsit :(

  5. Vlad on 28 February 2009 6:25 am

    @Bobi:
    Zona exista dar nu e respectata si trec foarte multi in partie, fara nici o jena. Se face sus la iesirea din scaun o buluceala imensa si nimeni dintre administratorii partiei nu vine sa le faca observatie.
    @yyz:
    La noi ar trebui pe stalpi la scaun si in statie la cabine, pe peron, sa citeasca romanul cat asteapta sa vina cabina.
    @Alb:
    Nu stiu ce sa zic. Tot cei ce au partia in administrare trebuie sa scoata niste bani sa puna decalogul la vedere. Nu e foarte scump de facut, daca vb in termeni de buget anual al unei persoane juridice.

  6. p00pstar on 28 February 2009 10:39 am

    As mai adauga ceva la regulile elementare din decalog. Si anume, asigurarea cand pleci de pe loc. Am vazut multa lume care dupa ce si-a tras sufletul pe margine, exact cand treceam pe langa ei, se hotara sa plece la vale. Daca urlam la ei, imi ziceau ca sunt nebun. Corect. Ma rog, … partial.

    Si aici ajungem la a doua regula. Intotdeauna cel din deal ii fereste pe cei din vale. E de bun simt, zic eu, avand in vedere ca ochii in ceafa nu s-au inventat. De aceea sunt si de evitat fitzele gen trecut razant pe langa un incepator (de exemplu) pentru ca nu stii la ce te poti astepta. Si nu va fi vina lui…

    Cam atat…

  7. Vlad on 28 February 2009 2:54 pm

    Ca dealul fereste valea e litera de lege in decalog. De acord cu p00pstar in privintza celor care nu se uita can vor sa plece.
    Post-ul meu despre conduita e de fapt “dat cu manta”. Stiu eu bine ca cei de pe derdelus.ro sunt in genere oameni cu cap si cunostinte de munte si de ski. Voiam sa incerc sa mobilizez comunitatea in a raspandi prin diverse feluri regulile de buna purtare. Chestia cu afisarea decalogului oriunde se poate este, cred eu, esentiala daca vrem sa ne atingem scopul.

  8. Flipper S on 28 February 2009 4:18 pm

    un mic grup am impartit ceva foi cu decalogul skiorului acuma citva ani la Muntele Mic si spre seara am constatat ca marea majoritate a foilor zaceau pe jos pe munte. Vina noastra uitasem sa mentionam ca nu se arunca pe jos asa ca ne-am apucat sa le stringem si spre surprinderea mea micului grup s-au mai alaturat si altii :-)

    Singurul loc din tara in care eu imi amintesc sa fi vazut Decalogul afisat este la Cavnic - respecte pentru asta si nu numai.

  9. alexosu on 28 February 2009 4:22 pm

    O sa publicam decalogul, punct cu punct, foarte detaliat in zilele urmatoare. Pentru ca, recunosc nu fara jena, ca nici pe derdelus.ro nu e publicat explicit.

  10. victorio on 28 February 2009 4:50 pm

    ptr alexosu
    ar mai fi util un nr de salvamont afisat pe http://www.derdelus.ro . si explicat cam cum se poate anunta salvamontul in cazul unui accident chiar daca suntem sau nu implicati intr_un accident pe pirtie,,ptr ca sunt persone mai ales incepatori care nu stiu cum sa anunte din diferite motive, nu stiu nr de salvamont si de cele mai multe ori nici nu stiu unde se gasesc baietii de la salvamont .( ar fi de ajutor un punct de observatie pe pirtie ceva gen salvamar. cu un stegulet rosu ca atunci cind ai nevoie sa stii unde sa cauti ,poate nu ai telefon sau sa descarcat bateria)

  11. alexosu on 28 February 2009 7:31 pm

    Multumesc de sugestie.
    Totusi, exista un numar de urgenta care a fost comunicat pe toate canalele posibile - 112. Dar voi relua in articolul cu decalogul si chestia asta.

  12. alb_ca_zapada on 28 February 2009 8:23 pm

    @victorio:
    atentie, atentie, atentie!
    nr de tel al salvamontului este 112. dispeceratul 112 are “linie directa” cu toate serviciile salvamont, ba mai mult poate alerta si alte servicii specializate. 0salvamont este un parteneriat intre ANSMR si vodafone (ex connex)… asta din ale mele cunostinte. daca gresesc, sa ma corecteze cei in masura sa o faca si care cu siguranta sint pe frecventa ;)

  13. me on 1 March 2009 9:52 am

    sun dzamagit sa constat ca oamenii sunt din ce in ce mai rai si egoisti si chiar am tendinta sa cad intr-o sila de toti si de toate. poate ca o sa se scrie decalogul ala dar cina-l va respecta ? am fost ieri la kalinderu si am privit toata ziua la cei ce se dadeau (eu fiind accidentata). am vazut cum cadeau pe partie diferiti skiori ,cum le sareau betele si skiurile ,si cum se adunau de jos ametit ,dar NIMENI nu le dadea o mana de ajutor . treceau pe langa ei fara sa se aplece dupa un ski sau sa intrebe daca e ok . apoi in mijlocul partiei unii (nici nu mai stii cum sa le zici ) cu berea pe jos in cerc ,discutau . cam vreo ora si ceva pana s-au plictisit ,si au plecat . nimeni nu le-a spus nimic , nu era nici un jandarm sau vreunul care sa-i atentioneze . in schimb ”monitorii de ski ” mai tinerei si mai navalnici se intreceau intre ei care e mai tare la viteze ,facand slalom printre paltonari fara sa le spuna nimic. si cred ca macar astia stiau decalogul skiorului. poate ar fi bine sa-l invete toata lumea pe cel initial -decalogul lui Dumnezeu - si sa mai mediteze la el .

  14. Vlad on 1 March 2009 10:10 am

    @: extraordinar comment. la chestiile astea m-am referit cand am scris postul. de aia i-am impartit si 2 categorii. paltonari si skiori “smacheri prosti”. si pe mine m-a frapat ca monitorii aia faceau concurs fara sa aiba in vedere ca mai exista lume pe partie. Cum ziceam aveau impresia ca toata lumea e a lor si treceau foarte aproape de ceilalti doar ca sa se faca remarcati. m-am ingrozit pt ca eram cu baiatul meu de ani si 10 luni si mi-am imaginat de se putea intampla daca eu nu aveam un control bun al skiurilor. skiam cu el intre picioare si mai multa grija trebuia sa am de ceilalti decat de ce fac eu cu cel mic!!! Incredibil….

  15. me on 1 March 2009 12:43 pm

    eu m-am ingrozit de ce se putea intampla cu fiul meu de 4 ani care se dadea singur incetisor pe margine si mai facea cate o cristiana spre centrul partiei . la vitezele alea puteau sa-l spulbere chiar daca sotul meu era mereu cu ochii pe el . in plus afisul acela ”interzis cu sanii” era total ignorat si cand am ‘indraznit’ sa atrag atentia cuiva am primit o uitatura urata si niste mormaituri , iar jmecherii aia de monitori puteau sa-si rupa multe oase intrand intr-o sanie .(erau vreo 10 ) .

  16. koss on 1 March 2009 9:43 pm

    salut,

    eu m-am apucat recent de ski, doar de vreo luna si numai in uichend, la kalinderu. de vreo 2 ori a trecut un monitor pe langa mine de mi-a vajait urechea, eu la randul meu eram cu alt monitor, pe marginea partiei, nu mi s-a parut normal. apropo de cazaturi, am vazut multi cazand destul de rau, iar restul i-au ferit, fara macar sa se uite la ei. asta cred ca tine de educatie mai mult, parerea mea este ca si monitorii ar trebui sa fie mai implicati, atunci cand invata pe cineva sa povesteasca si de decalogul de care aminteati voi mai sus. de exemplu azi pe partie la kalinderu era o satra de tigani, toti se dadeau cu sanii chiar pe partie, jos langa urcarea la telescaun. vreo jumatate de ora au facut tumbe si alte prostii, pana s-au plictisit, nimeni nu a zis nimic. ca sa nu mai zic de copii de 2 ani care alearga pe partie, ieri i-am zis unei mame sa il de pe mijlocul partiei daca nu vrea sa adune bucati din el… si tot ea se uita urat. ce sa zic, sunt concetateni de-ai nostri tare primitivi, tre’ educati si ei in spiritul alpin :-)

  17. daniel on 2 March 2009 9:22 am

    Oana si Vali din Piatra Neamt

    Cine sunt cei doi? Va doresc ca atunci cand sunteti intr-o situatie dificila sa intalniti oameni ca ei. I-am cunoscut la Sinaia, ieri 1 martie pe partia Papagal. Nu coboarau multi pe acolo, dar din cei 20-30 care au trecut pe langa noi (eu si fiul meu) doar ei s-au oprit sa intrebe daca suntem ok si sa ne ajute. Nu era vorba de o situatie critica, dar putea deveni.
    Tin sa le multumesc si pe aceasta cale, desi nici acum nu gasesc cuvinte pe masura gestului lor.
    Toate cele bune va doresc!

  18. alb_ca_zapada on 2 March 2009 10:15 am

    @daniel:
    un gest laudabil care trebuie mentionat.
    dar ATENTIE, papagalul NU este pirtie! adica este de fapt in conceptia primariei sinaia dar cu bine ai reusit si tu sa observi nu are ABSOLUT niciun indicator!!!
    imi este greu sa cred ca este omologata. iar exploatarea si mediatizarea partiilor neomologate este interzisa prin lege (HG 263/2001)

  19. marius on 2 March 2009 10:17 am

    SKIPATROL, asta trebuie sa existe in Romania, si TREBUIE prin LEGE. Deci, misiterul turismului ar trebui sa ia masuri

  20. alb_ca_zapada on 2 March 2009 10:26 am

    imi permit si eu o interventie pe tema asta:

    eu zic sa nu exageram chiar f tare. adica daca omul cel cazut pare in control absolut asupra situatiei, daca nu si-a pierdut schiurile si pare pe picioarele lui, sa nu cadem in pacatul politetuliro excesive.

    daca insa are probleme vizibile eu cred ca nu doar decalogul schiorului ne obliga la ceva, ci bunul simt propriu.

    si cu ocazia asta va spun o scurta poveste:
    eram italia pe o zona totalmente offpiste (cca 20min de mers pe jos de la intalatia de cablu, o caldare superba cu zone de zapada inca neatinsa).
    dupa plecarea pe un versant de cca 45-50 de grade unul dintre prietenii cu care eram declanseaza o curgere de zapada (grea) care ii fura unul dintre schiuri.

    vazind probabil oameni care bintuie prin nameti, un grup de spanioli care aveau un traseu usor diferit se abat de la drum si vin sa ajute la sondare… zapada pina la briu, cald ca dracu, sondele se afundau pina aproape de cotor.

    pina la urma happy end, schiul este gasit… insa acolo a fost exemplu unei solidaritati dincolo de rideri si prostii de genul “no friends in a pow day” sau de natii, popoare, etc.

  21. barbosa on 2 March 2009 10:29 am

    Sambata nu a functionat ( la prima oara) cabina la sinaia si am fugit la predeal !
    De la 10 30 -11 incepe distractia la coada si in momentul asezarii in scaun !!!
    Nu e nevoie de un ghid scris ,,CUM NE COMPORTAM LA SCHI !”‘ e necesar unul de de bun simt si comportament cotidian !!!!
    Sosonari ce ajungeau in momentul trecerii de ,,bara” si nu aveau cartela(dupa ce au stat 20-25 min la coada) ,grup de 5-6 ce insistau sa se suie toti in scaun de 4 persoane si 2 iubiti ce insistau sa stea unul in bratele celuilalt !!!!!
    Pe partie avem 2 echipe(specimene umane) de cacat - 1-schiori experti ,buni cunoscatori ai locului care raspund la intrebarile incepatorilor ( a se citi si a celor ce vin prima oara la ski in acel loc sau dornici sa incerce o noau partie) monosilabic sau ,,E P-ACI IN JOS !!!”si -2- cei cazuti ,multi din ei kamikaze ce viraza in plug coborand cracanati si total nesiguri cu 60-70 la ora pana se varsa ,(un pericol pt copiii de pe partie in primul rand ) si care se uita urat la tine cand intrebi ( cum e normal) ,,esti ok ,ai nevoie de ceva?” iar la recomandarea ,, mai domol” sau ,,mai bine e pe partia x de alaturi” iti tranteste un ,, ce te intereseaza”!!!

  22. alb_ca_zapada on 2 March 2009 10:29 am

    @marius:
    ete fleosc, skipatrol.. stii vb cu chelul… nu de autoritati ducem noi lipsa ci de aplicarea legilor.
    avem si salvamont si jandarmerie montana si multe-multe… ar mai trebui niste angajati ai pirtiilor care se se ocupe de amenajare/intretinere si ceva mai mult buget in curtea salvamontului.

    nu cred ca e cazul sa se infiinteze o structura noua pt a creste ineficienta in sistem… iar in caz de nenorocire sa isi paseze pisica de la unul la altul

  23. alb_ca_zapada on 2 March 2009 10:33 am

    ah, si inca ceva:
    spaniolii aia erau mai rideri decit toti riderii pe care ii cunosc. din toate pct de vedere, inclusiv datul la vale!

  24. barbosa on 2 March 2009 11:37 am

    sunt unii care dupa 2-3 viraje pe langa partie + o discutie la o cafea cu un adevarat rider se cred in stratosfera si vb unui manelist ,,sunt mai superior dacat fraierii astia” + ca da bine sa fi distant ,geniu neinteles , retras si sofisticat ce nu raspunzi decat la intrebari existentiale nu la genul ,,e buna zapada” ,,merge pe tarle” e carpul inchetat” ,nu te amesteci cu plebea ,restul lumii,mediocrii ……….
    A ……si inca ceva de ce sa zic pe unde sa o ia sau sa ajut ca sa ma bucur numai eu de frumusete !
    Sunt sanse ,din pacate , ca rider sa ajunga perimat ca si patriot !!!(sincer pacat)

  25. p00pstar on 2 March 2009 2:48 pm

    Problema cred ca e un pic mai adanca. Adica eu nu am auzit (inca) de un monitor, care cand preda, sa-ti zica si de regulile astea.

    Stiu ca sunt de bun-simt, poate si el crede la fel, dar cred ca avand in vedere natura specimenelor care bantuie pe partii ar trebui sa li se spuna explicit. Chiar daca poate pe viitor se va dovedi ca nu le aplica… Dar nu sunt toti la fel…

Ai citit articolul si ai o opinie... o intrebare... o injuratura? Orice ar fi, poti folosi formularul de mai jos.