Echipamentul de siguranta

10 May 2010, by alexosu

Sezonul e gata pentru aproape toata lumea, dar cum inca mai asteptam ultimul eveniment ca sa punem batista pe tambal, m-am gandit ca un articol despre echipamentul de siguranta nu strica. Mai ales ca multe din vaile din Bucegi si Fagarasi (cel putin) sunt inca schiabile.

Echipamentul de siguranta poate fi foarte numeros, dar sunt cateva lucruri esentiale. Trecand peste schiuri ceruite si cu canturile bine facute, legaturi verificate si reglate cum trebuie, clapari in stare buna, o coarda, sau cordelina de 4-5m etc, ajungem la echipamentul specific.

Transceiver, sonda, lopata

Primul lucru este un combo pentru cautarea in avalansa: transceiver, sonda, lopata. Spun combo petnru ca un element, fara celelalte doua, e degeaba, nu ajuta mai deloc. Transceiverul ajuta la gasirea zonei in care se afla victima, sonda iti indica cu precizie locul, iar lopata e pentru sapat,  evident. In afara de asta, lopata mai e buna si la construit kickere. Deci e bine sa o ai la tine. In ecuatia asta mai intra si factorul uman, pentru ca transceiverul functioneaza doar impreuna cu un alt transceiver.

Despre cum functioneaza, la modul concret, cele 3 elemente impreuna s-a scris foarte mult. Dupa parerea mea, cel mai bine sa sa va jucati pe timp de pace cu transceiverul, sonda si lopata. Da, chiar si lopata - sapatul in zapada, contra timp si in conditii de stres, nu e chiar cea mai relaxanta activitate.

Pe scurt, transceiver-ul functioneaza asemanator cu un radar. Tehnic vorbind, principiul se numeste radiogoniometrie (thanx SnowM3). Numele “transceiver” vine de la alaturarea termenilor “transmitter” si “receiver”. Pozitia implicita a cea de “transmitter”, in care aparatul emite. In cazul in care posesorul este ingropat de avalansa, aparatul va continua sa emita. In acest moment, ceilalti oameni din grup comuta aparatul pe receptie, pentru a intercepta semnalul trimis. Si asa, pe principiul cald-rece, se identifica zona care trebuie cercetata cu sonda. Asta e punctul cel mai sensibil al operatiunii, iar pentru o cautare eficienta e nevoie de practica multa.

Cu sonda e mai simplu. Cand s-a delimitat perimetrul de cercetat, se asambleaza si se purcede la sondat. Apropo de asmblarea sondei - nu e nevoie sa stai sa potrivesti capetele fiecarui segment. Cel mai usor e sa tii de capat, sa arunci varful in asa fel incat sonda, dezmembrata, sa stea cat de cat drept pe zapada, iar apoi nu mai trebuie decat sa tragi de fir si sa il legi. In 5 secunde sonda ar trebui sa fie functionala.

Si ajungem la capitolul lopata. In general sunt de evitat cele cu lama de plastic. Au prostul obicei sa se rupa usor. Sunt multe modele, mai mari sau mai mici, cu cozi mai pliabile sau mai detasabile. Interesante sunt cele care pot tine sonda in coada - ai scapat de un stres.

Bun, cam asta ar fi lucurile esentiale pentru o iesire in backcountry. Dar exista si altele, evident.

Avalung

Avalung-ul este un sistem de filtrare a aerului care ajuta victima unei avalanse sa respire in conditii cvasi-normale, chiar si sub zapada. Device-ul are un capat care se introduce in gura de catre posesor si asa se si coboara. Altfel, e greu de presupus ca mai poti sa il activezi. E un instrument important, pentru ca le da mai mult timp celor care cauta victima. Din nou, avalung fara transceiver, sonda si lopata = risipa de bani.

Avalungul poate fi integrat intr-un rucsac, sau poate fi separat complet. Daca e separat se poarta peste haine - foarte important.

Airbag

Airbag-ul e o treaba mai recenta. E un sistem care functioneaza pe principiul vestei de salvare in apa. In general e un rucscac ce adaposteste o butelie cu aer comprimat si o perna de aer. In cazul in care ai un asemenea sistem in spate si te ia o avalansa, trebuie sa declasezi butelia, trangad de o chinga, cam ca la parasute. Butelia elibereaza aerul comprimat, perna de aer se umfla, iar “victima” are sanse mari de suprevietuire pentru ca va pluti pe avalansa, in loc sa fie ingropat de ea.

Rata de supravietuire variaza, in functie de surse, intre 95% si 98%. Cert e ca e cel mai eficient echipament de siguranta in materie de avalanse si, in plus, nu te face dependent de aparatura si capabilitatile altora.

In momentul de fata ai de ales intre doua branduri care propun sisteme diferite, dar care functioneaza pe acelasi principiu: ABS si SnowPulse.

the simpsons movie the movie to watch

RECCO

RECCO e un echipament pasiv si functioneaza tot pe sistemul de radar. Schiorul/boarder-ul are in haine un reflector de mici dimensiuni (cativa cm), iar echipele de salvare au un detector. Stati linistiti, in Romania nu exista nici un asemenea detector.

Oricum, RECCO nu inlocuieste transceiver-ul si celelalte lucruri de care am vorbit, ci e o masura de protectie aditionala. Cu alte cuvinte, nu ajunge sa ai un reflector RECCO in geaca.

Preturi

Aste e partea dureroasa si principalul motiv pentru care vei vedea oameni cu o lopata in rucsac, dar nu si cu un transceiver.

Un transceiver costa cel putin 150 de euro, unul bun costa peste 200 de euro, iar unul foarte bun spre 300 de euro. E greu de spus daca e mult sau putin, dar cert e ca iti poate salva viata. Asta presupunand ca esti intr-un grup de oameni care stiu sa foloseasca echipamentele astea. Totusi, diferenta de bani se vede in caracteristicile tehnice ale aparatului care, in definitiv, inseamna un timp mai mic de cautare. Deci nu m-as duce direct la cel mai ieftin model posibil. Vom detalia aspectul asta.

O chestie la care e bine sa meditati putin: conteaza mai putin ce transceiver ai tu, ci conteaza mai mult ce transceivere au ceilalti, pentru ca ei te vor cauta pe tine in caz de accident. Ia in calcul si treaba asta cand iti alegi grupul.

Sonda si lopata sunt mult mai ieftine - intre 20 si 50 de euro, in functie de materialele folosite, greutate, etc.

Avalungul costa acum 116 USD (aici).

Sistemul ABS costa cel mai mult dintre toate - incepand cu 500 euro, in functie de dimesiunea rucsacului in care vine. Dar cand te uiti la statistici intelegi de ce. In plus, la ABS mai ia in calcul si faptul ca orice declansare presupune costuri aditionale.

In general e bine sa faceti cumparaturile astea pe timp de vara, s-ar putea sa gasiti multe oferte foarte bune pe pachete complete.

LE: Multumesc foarte mult pentru completari. Cu cat mai multe, cu atat mai bine. Din articolul asta as vrea sa desprind mai multe, despre fiecare element in parte.

  • TwitThis
  • Google
  • Facebook
  • LinkedIn
  • MySpace
  • E-mail this story to a friend!
  • Print this article!

Comentezi?? Comenteaza!!

22 Raspunsuri la “Echipamentul de siguranta”

  1. Bubulu on 11 May 2010 7:51 am

    ARVA, lopata si sonda este minimul necesar. Avalung si ABS sunt foarte bine sa le ai. Acum :nu cred ca exista transceiver bun sau prost. Ci modele mai performante sau mai putin performante. Ca si masinile : daca vrei sa te deplasezi o poti face si cu Dacia Logan si cu Lamborghini de ala al cu cutie de schiuri ;).
    Am testat in timp, in conditii reale, in zapada mai multe tipuri de transceivere:ortovox F1 (analogic cu o singura antena), Ortovox patroler (2 antene), Ortovox D3 (3 antene), Mammut barryvox, Mammut pulse, ARVA evolution 2, Pieps DSP, BCA tracker, pieps freereid. (am avut in mana dar nu am folosit ortovox S1-are Cezar Manea).
    Am auzit o discutie ca Piepsul freereid nu e bun… ce pot sa spun este ca eu si prietenii mei l-am folosit de multe ori, la diverse adancimi de ingropare, si pot sa spun CA ISI FACE TREABA FOARTE BINE, pentru un transceiver cu o singura antena. Normal ca cu un ortovox S1 treaba este mult mai simpla, mai ales la victime multiple, DAR si piepsul freereid isi face treaba foarte bine, l-am testat de cel putin 5-6 ori la adancimi de ingropare de la 0.5 la 2 m, ultima data pe Cerb acum 3 saptamani. Problema Piepsului Freereid este ca scoate un sunet ciudat, DAR CARE NU AFECTEAZA BUNA FUNCTIONARE A APARATULUI ATAT IN EMISIE CAT SI IN RECEPTIE. Sasa a descoperit problema; se pare ca daca tii bateriile in el fara sa le scoti acasa, apar zone de oxidare, si de aici aparatul semnaleaza ca ceva nu este in regula. Scoaterea bateriilor pe perioada de nefolosire si curatarea contactului de catre un electronist cu spray special rezolva problema zgomotului neplacut. Oricum SCOATEREA BATERIILOR DIN ORICE APARAT PE TIMPUL DEPOZITARII SI FOLOSIREA DOAR A BATERIILOR ALCALINE, SUNT REGULI DE BUN SIMT ORICE TRANSCEIVER AI AVEA.
    ORICUM ORICE TRANSCEIVER AI AVEA FARA ANTRENAMENT ESTE GREU DE CREZUT CA IN SITUATIE REALA O SA TE DESCURCI BINE. ATRENAMENTUL ESTE MAI IMPORTANT DECAT DACA AI UN TRANSCEIVER CU UNA SAU 10 ANTENE. Au fost cazuri cand oameneni nu au stiut sa comute pe receptie iar prieteni lor au platit cu viata problema asta.
    In ultimul timp pretul unui transceiver a scazut drastic la 150 euro poti achizitiona piepsul freereid+lopata+sonda iar la la 180 euro chiar un ortovox patroler+lopata+sonda. 150 euro pentru multi reprezinta 2 weekenduri cu cazare la schi la Sinaia..deci numai este o suma asa de mare.

  2. Bubulu on 11 May 2010 7:54 am

    Acum despre AVALUNG am testat avalungul fiind ingropat in zapada umeda, zapada rece si pulver de 3 ori. Am rezistat fara probleme chiar si 50min.
    un filmulet de la testul din martie 2007 aici, zapada a fost compactata cu lopata, direct pe fata fara sa am zone cu goluri de aer
    http://www.youtube.com/watch?v=DXyj6E16jno

    Mai multe detalii despre test aici.

  3. Bubulu on 11 May 2010 8:00 am

    o ultima problema ca v-am plictisit destul pentru azi :
    E BINE SA AI LOPATA METALICA, DE MULTE ORI CU CEA DE PLASTIC E GREU DE SAPAT IN ZAPADA TARE DUPA O LAVINA DE PRIMAVARA.

  4. SnowM3 on 11 May 2010 8:22 am

    Excelent articol + comentarii, multe dintre intrebarile pe care le aveam s-au lamurit.
    Ca o remarca tehnica, principiul de functionare al transceiverului e mai degraba legat de radiogoniometrie decat de radar, practic nu face decat sa indrepte salvatorul spre sursa de emisie radio, pe baza intensitatii semnalului receptionat (proportional cu distanta pana la emitator) si de antena directionala de care dispune receptorul.

    Multumesc Alexosu & Bubulu !

  5. dinutzu on 11 May 2010 9:02 am

    Apropo de bagat tubul in gura cand cobori…

    Am avut discutia pe tema asta si apropo de tragerea manerului de la ABS cu François Sevardiere…

    Nu pot sa zic decat de experienta personala in materie ca sa nu se zica ce vorbesc de altii:

    -Cand nu e f dubioasa situatia merg doar cu tubul Avalungului scos complet si la indemana, facand 2-3 miscari de a-l baga in gura inainte sa cobor.
    -Cand e o zona f riscanta atunci intr-adevar skiez o parte din panta direct cu tubul in gura dar asta nu cred ca am facut decat de vreo 2 ori pana acum.

    -cat despre ABS; anul trecut am plecat la vale cu o mica curgere de zapada si pot zice ca primul gest a fost sa infig mana in manerul de la ABS hahahaha. Am asteptat un pic sa vad daca se opreste… si s-a oprit.

    O treaba care am vazut-o la mai multi ghizi (Hintertux/La Grave) si care e f logica, e sa scoti curelele de la bete!!!! In caz de nevoie TREBUIE sa arunci betele cat mai repede si mai usor ca sa ai mainile libere!!

    Sistemul lor e o mica bucla de cordelina subtire prin care se baga doar degetul mare. E destul de larga ca degetul (cu manusa evident haha) sa iasa usor.
    Am incercat si merge excelent, de asemenea permitand retinerea destul de buna a batului fara sa strangi f tare cu mana.

    Salutare.

  6. Radu on 11 May 2010 9:14 am

    Bubulu, de ce zici doar baterii alcaline? Acumulatorii nu sunt buni? te lasa?

  7. Andrei on 11 May 2010 9:44 am

    Foarte bun articolul!

  8. matei on 11 May 2010 10:08 am

    din cate stiu acumulatorii te lasa brusc, acum ai 90% si apoi te trezesti brusc la 10%. in instructiunile de la barryvoxul meu scrie clar ca nu ai voie sa bagi acumulatori.

  9. alexosu on 11 May 2010 10:26 am

    Multumesc mult pentru comment-uri. Aflu chestii noi si fff importante - de exemplu treaba cu acumulatori vs baterie.

  10. Bubulu on 11 May 2010 10:55 am

    bateriile alcaline sunt singurele care le recunoaste deviceul (arva)..sunt niste treburi cu grafice de descarcare..nu ma pricep..daca vreti detalii o sa ii trimit lui Fane (Stefan Stancu) un mail sa va explice exact din punct de vedere elecronistic ce se intampla ;). Eu personal consider ca e ca la grenada, daca scrie ca cuiul trebuie sa fie pus si siguranta flexata, asa fac..nu prea am chef sa fac pe inginerul cu viata mea.
    DECI IN ARVA DOAR BATERII ALCALINE. PUNCT.mai multe detalii de ce ..vi le poate da Fane, mie mi-a explicat odata, da nu am retinut mare lucru ;) (oricum in instructiuni scrie clar NUMAI ALCALINE).

  11. Avalung - ce, cum, in ce fel? : derdelus.ro on 11 May 2010 12:15 pm

    [...] putin povestea cu Avalung-ul de aici. Am facut mai multe teste si simulari pentru a intelege exact cum functioneaza treaba asta. De [...]

  12. Dan Nicolae on 11 May 2010 12:15 pm

    Un scurt comentariu legat de sistemele de airbag - de genul celui de la ABS pomenit de Alexosu in articol - anul acesta in Franta a fost un caz soldat cu decesul unui schior prins de avalansa, desi avea ABS. Cauza a fost fractura coloanei vertebrale la nivelul gatului. Asa ca, daca va gandit sa investiti cei aprox. 500 Euro intr-un asemenea sistem, uitati-va si la cele produse de Snowpulse (http://www.snowpulse.ch/v5/product/en/), care au o alta constructie ce protejeaza gatul purtatorului.
    De asemenea, din cate am vazut exista acum si sisteme care pot fi declansate de la distanta, astfel incat daca purtatorul nu reuseste sa activeze propriul sistem din diferite cauze (panica, viteza mare a avalansei, etc.) un coechipier poate sa o faca pentru acesta.

    Legat de bateriile pentru tranceivere - si pe instructiunile de la Pieps scrie clar ca nu recomanda acumulatorii pentru ca nu indica corect rezerva de putere.

  13. alb_ca_zapada on 11 May 2010 1:14 pm

    1. flame-ul cu pieps freeride vs tranceiver s-a purtat atit prin viu grai cit si pe liste de discutii, forumuri, etc… si nu doar la noi ci mai ales la ei.
    nu-l redeschid dar cel care are de gind sa iasa undeva la o tura (posibil) riscanta n-ar fi rau sa se documenteze ce inseamna pinpoint search pt un aparat monoantena si sa traga cu ochiul ce au partenerii pe sub geaca. caci, asa cum este logic, esti gasit de aparatul lor, nu nu de al tau… think about it

    2. numele corect pt tranceiver NU ESTE nici arva si nici pieps… arva este termenul frantuzesc care de citiva ani este chiar si un brand. tot adidas/xerox si cu pieps… daca vrem un termen romanesc pt asta poate ar fi bine sa incepem sa folosim dispozitiv DVA (detectarea victimelor in avalanse)

    3. termenul corect pt rucsacul care se umfla NU ESTE abs… ABS este un brand, deci, alt adidas… airbag este mai corect.

    4. aibag-ul snowpulse mai are un mare-mare avantaj fata de ABS: incepe sa se dezumfle incetisor la citeva minute dupa declansare. asta inseamna ca vei beneficia de cca 150 litri de aer in plus… ceea ce in conditiile date poate insemna VIATA

  14. dinutzu on 11 May 2010 1:18 pm

    Sistemul de declansare telecomandat exista sigur la ABS. La SnowPulse nu am auzit sa fie…
    Discutiile despre ABS versus SnowPulse sunt probabil fara sfarsit :-)

    De ex;

    - ABS permite un camp vizual normal odata umflat / cu SnowPulse nu prea mai vezi nimic deci nu poti eventual evita avalansa/obstacole (in acelasi timp daca l-ai umflat inseamna ca esti deja in cacat asa ca poate nu mai conteaza daca vezi sau nu)

    - SnowPulse se desumfla treptat dupa un timp lasand un spatiu gol in care te poti misca + e umflat cu O2 si nu cu Azot

    Acuma nah, eu zic ca oricare dintre cele doua e muuult mai bun decat nimic!!

    In rest, argumente pro si contra din belsug :-)

  15. dinutzu on 11 May 2010 1:22 pm

    Ahhh si SnowPulse practic impiedica utilizarea unui Avalung.
    De ex, eu personal cand conditiile sunt dubioase sunt ca pomul de craciun cu ABS+Avalung hahaha

  16. alexosu on 11 May 2010 1:38 pm

    Corect, am modificat ABS. Deh, avantajul celui cu inovatia…
    Cred ca si Avalung e tot un nume de brand, pana la urma. Mai face si altcineva in afara de Black Diamond ceva similar?

  17. alb_ca_zapada on 11 May 2010 2:15 pm

    @aleosu:
    din cite stiu eu, e inca singurul producator (ma rog, black diamond dupa achizitia respectiva)… so, avalung is still ok :P

  18. alb_ca_zapada on 11 May 2010 2:20 pm

    ah, si ar merita poate mentionata var gratis: coarda cu noduri (cu sau fara balon in capat)… adica te ingroapa, ceilalti gasesc (hm, eventual) capatul de coarda aruncat de tine, trag de el si te localizeaza.

    nu recomandam insa. si nimeni nu recomanda. as spus-o doar asa, de dragul culturii generale.

  19. alexosu on 11 May 2010 2:33 pm

    Am evitat intentionat metodele astea arhaice, ca nu cumva sa creada cineva ca “sunt bune si alea”.
    E ca si cum ai lua aspirina cand esti suspect de pneumonie. E mai bine decat nimic, dar exista variante mult mai bune.

  20. Radu on 11 May 2010 4:29 pm

    Interesanta treaba cu acumulatorii. De stiut. Lasa-l pe fane ca acum e clar. 10x pt info.
    @bubulu: Faine comentariile :) Cred ca a fost interesant experimentul tau. Te-ai gandit la cei ingropati de vii?
    @alex: de ce nu zici ca evenimentul de pus batista pe tambal e Cupa Malinului? Sau te referi la altul?!

  21. alexosu on 11 May 2010 4:33 pm

    Evenimentul e Cupa Malinului, dar nu mai zic ca deja e common knowledge :).

  22. Thomas on 11 May 2010 8:56 pm

    Foarte bun articolul si ar trebui sa stea Pinned pe aici. Eu unul abia anul asta am reusit sa intregesc echipamentul cu un asemenea set insa ma “sperie” faptul ca degeaba le am daca restul din gasca abia daca au lopata sau sonda.