Ski tunning in regim de antrepriza proprie

12 February 2011, by powdersolo

Daca sunteti cu adevarat pasionati, dispuneti de ceva bani si timp liber, am sa explic mai jos cum puteti sa reparati/ intertineti singuri niste schiuri - cea mai simpla tehnica, cea mai folosita si cea mai la indemana, un fel de “do it yourself”.Inainte de a incepe as dori sa precizez ca timpul mediu de tuning complet la o pereche de schiuri trece de 2 ore, asta in conditii normale. Se creaza enorm de multa mizerie. Materialele necesare nu sunt chiar la indemana. Totusi, consumabilele se mai gasesc si la noi prin supermagazinele mari (ceara, cofix). Pretul materialeor necesare depaseste uneori imaginatia, fie ea si bogata a unora dintre noi.
Toate informatiile prezentate aici au ca sursa manualele de reparatie ale marilor producatori de echipament de ski service.

Sa incepem cu inceputul: aveti nevoie de orice fel de incapere bine luminata, aerisita si unde puteti curata cu usurinta. Daca nu aveti o sursa de lumina adecvata in incapere, recomand sa folositi o veioza sau o lampa frontala.

Aveti nevoie de o masa (banc) de lucru, grea, rigida si stabila in toate directiile. Marii producatori (Toko, Swix, Holmenkol) comercializeaza si astfel de mese, dar datorita pretului foarte ridicat (aprox. 400 euro) nu le recomand. Va puteti construi singuri una, sau va puteti folosi de ce aveti. Stabilitatea este esentiala. De aici porneste totul!

Sistemul de fixare a skiurilor trebuie sa fie unul format din 3 piese (nu 2 cum sunt cele mai ieftine). Pretul este pe la 120 – 150 euro (Toko, Swix, Holmenkol - modelele “world cup”). Exista mai multe posibilitati de prindere a skiului in functie de ce procedura urmariti sa faceti.

Ascutirea canturilor

Canturile au 2 fetze, una interioara, pe talpa skiului, si una exterioara pe peretele lateral al skiului. Pentru o mai usoara comunicare le voi numi cant interior si cant exterior. Fiecare dintre acestea se va ascuti in mod diferit respectand anumite caracteristici.

Putem folosi pentru aceasta fie dispozitive cu unghi reglabil sau fix (30-150 euro), fie sabloane de un anumit unghi (30-6o euro) + pila bastard (30-50 euro).

Pentru un uz general recomandarea generala este ascutirea la 88-89 grade. Unghiul interior se va ascuti la un unghi intre 0,5 si 1 grade dupa aceleasi considerente. Dupa ascutire, canturile vor fi finisate folosind pietre abrazive de diferite duritati, pile diamntate si gume abrazive.

Nici un cant nu se ascute la 90 grade! Unghiul cel mai mare la care un schiu poate fi ascutit este 89 grade (ma refer aici la cantul exterior) iar cel mai mic este 83 grade. Unghiul este ales de schior sau/si service man in functie de schiu si calitatile/dorintele schiorului. Nu voi detalia aici caracteristicile fiecarui unghi pentru ca aceasta nu face obiectul acestui post. Pentru finisare se folosesc pietre de diferite duritati, gume abrazive sau/si pile diamantate (15-50 euro).

Portiunile terminale ale canturilor, inspre varful si coada skiului, nu se ascut!!!

Recomand ascutirea canturilor la o perioada de aprox 10 zile de schi, aceasta depinzand binenteles si de starea zapezii, zona in care se schiaza, stilul in care se schiaza. O metoda pe care o recomand chiar dupa fiecare zi de schi este debavurarea canturilor. O puteti face la finalul zilei, folosind o piatra abraziva sau pila diamantata (15-50 euro) umezita, purtand-o de-a lungul schiului la nivelul ambelor fete ale canturilor, pe rand, pana ce canturile capata proprietatile dorite. Aceasta manopera, daca nu este realizata intempestiv, nu va modifica unghiul cantului.

Curatarea bazei (talpii) schiului

Se face, binenteles mai intai cu o laveta cu apa. Pentru degresare, indepartarea impuritatilor, puteti folosi clasica parafina (greu de gasit) sau solutii base cleaner (20 euro) aplicate cu laveta. Dupa curatire si uscare se poate trece mai departe.

Reparatii cu cofix pe baza skiului

Se fac numai dupa ce baza skiului a fost in prealabil curatata cu solutie base cleaner. Se folosesc fie baghete cofix (2 euro/bucata), care la flacara, pot fi folosite pentru astuparea defectelor de mici dimensiuni sau p-tex strips (Holmenkol-2euro/bucata) aplicate la cald cu ajutorul pistolului de cofix produs tot de Holmenkol (70 euro) pentru defecte mici si medii.

Pentru defectele mari am folosit cu succes rasina epoxidica (poxipol), dar intru intr-un capitol de “ski surgery” care, de asemeea, nu face obiectul acestei postari. Indepartrea surplusului de cofix din defecte se face cu ajutorul scraper-elor metalice (10-15 euro). Finisarea si obtinerea unei planeitati se face ulterior cu hartie abraziva fina aplicata pe o bucata de pluta creata in acest scop (15 euro). Verificarea cea mai simpla si mai putin costisitoare a planeitatii bazei se poate face prin pozitionarea perpendiculara pe tala skiului a scraper-ului metalic si aplicarea unei surse de lumina din lateral; daca baza e perfect plana, lumina nu va trece. Dupa acest procedeu este imperativa ceruirea skiului!!! Se va curata mai intai talpa cu solutie base cleaner.

Observatie: va dati seama ca in nici un atelier nu sta cineva sa picure cofix in gaurile de pe skiurile voastre. Exista aparate care automat aplica un strat de cofix pe toata talpa schiului; schiul intra apoi intr-un angrenaj ce foloseste 3 role cu hartie abraziva ce reduc simultan si asigura planeitatea bazei si a peretilor laterali; se ascut totodata si canturile (dar la 90 grade); schiul este (tot automat) si ceruit cu o ceara comuna, ieftina fara proprietati iesite din comun (surplusul careia nu este indepartat).

Un cant are in medie 2 mm, deci si baza are aceasi grosime. O reparatie de genul acesta, scuteste serviceman-ul de multa transpiratie, va ia cam 0,4 mm din baza si va scurteaza drastic viata skiului, insa va ofera o baza ca oglinda, perfecta si absolut plana. Nu folositi acest tip de repartie decat dc skiul vostru a suferit N reparatii/peticiri cu cofix si nu mai poate suporta altele! Atunci acest procedeu este strict necesar.

Firmele de inchirieri schiuri folosesc la maxim acest procedeu rapid, atat cat schiul permite, apoi le scot la vanzare. Asa se explica si aspectul excelent al schiului la exterior si problemele legate de baza si canturi care apar ulterior achizitionarii! In concluzie incercati sa aflati, daca va pasa, ce fel de reparatie (automat sau manual) practica serviceman-ul vostru si daca este ceea ce doriti voi.

Recomand repartiile cu cofix ori de cate ori sesizati o zgarietura, defect, lovitura pe talpa skiului, urmata apoi de ceruire. Asta va prelungi viata schiului.

Recomand reducerea bazei schiului la o masina automata (35-40 euro), in momentul in care reparatiile cu cofix depasesc 30% din suprafata bazei schiului vostru. Nu abuzati de reparatiile automatizate, chiar daca va ofera o baza superba, net superioara ca aspect reparatiilor manuale cu baghete cofix; scurteaza drastic viata acestuia!

Reducerea peretilor laterali

Daca se poate fara lezarea cantului… Doar la skiurile ce prezinta pereti laterali verticali (constructie tip sandwich) si se poate face la diferite unghiuri. Se foloseste un instrument special, reglabil- Side Edge Tool (70 euro). Operatiune de finetze pe care nu are sens sa o detaliez, din moment ce vorbim de niste tehnici de baza, recomandate pe plan general.

Ceruirea

Operatiune esentiala. S-au dezvoltat zeci de tehnici de ceruire. Dupa felul in care un schiul este ceruit se poate castiga un concurs. Preturile cerurilor variaza intre 15 si 300 euro (pentru 1cm cub!!!). Exista ceara pulbere, lichida, solida sau gel. Service-urile folosesc pentru popor o ceara de slaba calitate, care este utila (in opinia mea) numai pentru depozitarea skiurilor in afara sezonului. Voi detalia cea mai folosita tehnica, la cald, cu ceruri accesibile ca pret dar de calitate, de la Toko, Swix, Homenkol (sistemele in 3 culori 15-30 euro/cutia).

Inainte de ceruire, curatati baza schiului cu base cleaner. Ceara se aplica pe suprafata talpii acoperind-o in proportie de 20-30%, prin aplicarea batonului de ceara de suprafata fierbinte a fierului de calcat; aceasta va picura pe talpa skiului. Pentru intinderea ei, se va plimba fierul de calcat pe suprafata bazei.

Folositi orice fier de calcat cu termostat-temperatura de aplicare este mentionata pe fiecare cutie de ceara (in general 90-100 grade. Un fier Toko costa 50-100 euro.

Eu folosesc ceara galbena in mod obisnuit la o temperatura a aerului de 0/-5 grade, cea albastra sub -5 grade si rosie peste 0 grade. Puteti aplica mai multe sraturi de ceara dar este absolut necesar sa indepartati complet surplusul de ceara dupa fiecare aplicare.

Ceara care conteaza este cea care ramane in baza schiului, nu cea vizibila care excede la suprafata. Surplusul de ceara poate fi lastat pe loc doar daca se doreste depozitarea skiurilor pentru o mai mare perioada de timp (off season)! Dupa indepartarea cerii se utilizeaza perii cu diferite duritati si diferite tipuri de peri (plastic, sarma) pentru finisare (20-80 euro). Ceruirea la cald o recomand dupa fiecare 5-7 zile ski (depinde de conditiile zapezii, temperatura etc.)

Observatie: puteti cerui si schiurile de tura prin aceasta metoda; pieile de foca nu vor fi afectate! Nu ceruiti la rece cu ceara destinata folosirii la cald. Se va desprinde de pe skiu foarte rapid, iar daca folositi piei de foca se va lipi de acestea!

Mai multe informatii, poze si filme, prezentare cataloage, scule, manuale de reparatii si multe altele pe site-urile marilor producatori Swix, Toko si Holmenkol.

Spor!

DISCLAIMER: Toate cele prezentate mai sus au doar carcter informativ! Este o selectie de tehnici pe care am alcatuit-o dupa mai multi ani de experienta in domeniu, discutii cu alti oameni pasionati de asa ceva si sportivi profesionisti si dupa studierea mai multor tehncici de tuning. Nu imi asum nici o raspundere daca, folosindu-va de informatiile de mai sus, va distrugeti singuri echipamentele!

  • TwitThis
  • Google
  • Facebook
  • LinkedIn
  • MySpace
  • E-mail this story to a friend!
  • Print this article!

    Comentezi?? Comenteaza!!

    2 Raspunsuri la “Ski tunning in regim de antrepriza proprie”

    1. lucian on 12 February 2011 1:56 pm

      tuning, va rog, cu un singur n… nimic nu justifica tunarea cu inca un n :)

    2. Vlad on 13 February 2011 1:09 pm

      Bravo pentru articol powdersolo! Mult efort pentru un articol tehnic. O picatura de tehnicitate nu strica nimanui. Bun de citit pentru cat mai multi dintre noi. Un articol menit sa-ti trezeasca un pic de responsabilitate in final, daca te ocupi cat de cat de echipament. Atentia la intretinerea echipamentului, dezvolta si un skiat mai responsabil si mai ingrijit fata de propria persoana dar si fata de cei din jur.
      Felicitari!!!

    Ai citit articolul si ai o opinie... o intrebare... o injuratura? Orice ar fi, poti folosi formularul de mai jos.




    Spam protection by WP Captcha-Free