Chiar dacă visăm cu toții la un echipament nou, din când în când, fie pentru că apar ocazii fantastice, fie că bugetul e limitat, ne întoarcem privirea către piața underground. Urmând câteva reguli simple, poți să îți iei un echipament decent la un preț foarte bun.

Sunt de părere că nu e o idee bună să cumperi clăpari la mâna a doua, decât cu mici excepții – atunci când nu sunt folosiți deloc, sau aproape deloc. Motivul e foarte simplu: liner-ul clăparului (ciorapul) ia în timp forma piciorului. Așa că te poti trezi cu un clăpar care aparent îți vine, ca mărime, dar care îți vor omorî picioarele pe pârtie. O soluție mai bună ar fi să iei un shell SH și un liner nou-nouț. Cu puțină rabdare și atenție ar putea ieși o treabă bună. Chiar și așa, shell-ul evoluează și el în timp. Involuează, de fapt, pentru că își pierde din rigiditate, se lărgește, clapele vor merge mai greu și tot așa. Deci cu clăparii ieși cel mai în câștig dacă îi iei noi, sau ca noi.

Cu schiurile e altfel. Totuși, înainte de varianta SH, verifică stocurile din anii trecuți. S-ar putea să dai de niște prețuri surprinzător de prietenoase. Să revenim. Din punctul meu de vedere, un schi SH merită banii dacă se comportă relativ la fel ca atunci când era nou. Pentru asta trebuie să fi fost păstrat bine de proprietarul anterior.

La ce să te uiți? Uită de top-sheet. Nu contează deloc dacă e zgâriat, stickerit, vopsit samd. E complet irelevant. Asta dacă nu dai peste vreo minune a tehnicii moderne, cu pistoane, plăci, valuri șamd, la care o lovitură mai puternică poate afecta serios schiul.

Că tot suntem la topsheet, mai e o discuție legată de legături. Remontarea legăturilor presupune și un set nou de găuri. Pentru un schior obișnuit asta nu e o problemă, atâta timp cât structura schiului nu e foarte afectată. Cu alte cuvinte, mai degrabă pe un schi bun se pot muta legăturile. Și nu vei simți vreo diferență, asta e sigur.

Cred că punctul cel mai sensibil la un schi SH sunt canturile. Canturile sunt finite, ca să zic așa, au in jur de 2mm. Evident, nu pot fi ascuțite la nesfărșit, pentru că după prea multe operațiuni de genul nu mai ai metal pe care să îl ascuți. Așa că atunci când iei un schi SH în mână vezi cât cant mai are. Nu te feri să întrebi proprietarul de câte ori le-a ascuțit. Numărul de zile schiate e direct proporțional. Observație importanta: schiurile de pârtie sunt ascuțite mult mai des decât cele de offpiste. Ca sa nu mai zic că un schi de powder, dacă e folosit în special pentru powder, trebuie să stea foarte bine la capitolul canturi.

Talpa mi se pare overrated :). Glumesc, dar nu până la capăt. O talpă zgâriată nu e un capăt de lume. În principiu se poate remedia destul de ușor. Mai mult, se poate schia fără mari probleme chiar si cu o gaură-două umplute cu cofix (sau rășini în cazuri mai radicale). Totuși, talpa spune destul e multe despre cum a fost folosit schiul. Dacă topsheetul e muncit iar talpa e impecabilă, înseamnă că schiul a trecut printr-o mașină de recondiționare. Un lucru nu neapărat rău, dar care ia mult din canturi, reducând astfel durata de viață a schiului. E cazul schiurilor din rental-shop-urile de pe afară. Personal prefer să dau schiurile unui service care lucrează numai de mână.

Dacă schiurile vin cu legături de rental, mai bine le schimbați. O fi comod sa le reglezi, dar sunt mai grele și mai puțin fiabile decât cele obișnuite. Dacă vin cu legături obișnuite, asigurați-vă că vi se potrivesc clăparii. Legăturile pot fi ajustate 1-2 cm din calcâi. Și fiți siguri că DIN-ul poate fi reglat pentru greutatea și abilitățile voastre.

Baftă la cumpărături!

Foto credit: photoshelter.com. 


    COMMENTS (21)

  1. foxtremnoname

    ()

    Fain articolul, dar parca la sfarsit te-ai plictisit de dat detalii,…care cred ca vor aparea cu siguranta in comentariile paginii 🙂

    Reply

  2. alexosu

    ()

    Zi-mi, te rog, unde ar trebui sa dau mai multe detalii. Incerc, pe cat posibil, sa nici nu plictisesc cu prea multe lucruri marunte. Dar daca mi-a scapat ceva, shoot.
    Multumesc pentru apreciere :).

    Reply

  3. foxtremnoname

    ()

    Despre ski nu ma plictisesc, numai daca stau si nu fac nimic 🙂
    Legaturile, cum le alegi daca iei un skiu ce nu are legaturi pe el, ca si aici stiu ca e o intreaga discutie, de cum au fost ingrijite…..la ce ar trebui sa te uiti, sau cum ar trebui sa le pastrezi pe ale tale, sa le faci bucati sa le ungi, sa le slabesti DIN-ul, peste sezon? Sa verifici taria talpii(cu unghia sau cheia, dar sa nu te vada proprietarul :)), sau a canturilor(asta nu stiu cum sa o fac), ca sa tragi apoi concluziile in raport cu de cate ori a fost reparata talpa….cand a fost sa-mi iau skiuri, un profesor deski, mi-a zis:”terminati-va mai cu ideile astea de Race, RS, SL, ca nu mergeti la concurs, alea sunt ptr superpartii si utilizare limitata, luati-va un skiu din urmatoarea categorie, cu cant mai gros, si talpa mai dura, sa nu stai toata ziua la reparat cu el, ….asa am renuntat la generatia RC4, si am Luat S500Titanium, si bine am facut ca am ascultat, ptr ca atunci cand l-am dat arata inca impecabil.
    E adevarat ca la astea de fibra se produce o imbatranire mai nasoala ca la celelalte cu lemn in structura….cum ar trebui luata decizia in acest caz?
    Daca gheata de la clapar s-a largit, si nu vrei sa schimbi claparii, cam ce ar fi indicat sa faci(se poate aplica si la unii luati SH)
    Tot la clapari luati SH, cum sa faci sa verifici bine clapele sa nu-ti cedeze vre-una sau mai rau, mai multe, sau vre-un arc sau cablu din acela continuu, dupa ce i-ai luat?
    Hai ca deja am pus cam multe intrebari….scuze, dar ma gandeam sa mai invat cate ceva, ca de noi e cam greu sa ma apropiu, si la astea din generatia noua nu ma prea pricep.

    Reply

  4. alexosu

    ()

    Ok. Cateva cuvinte in plus nu strica, dar nu intru in detalii despre cum se patreaza ecipamentul in extra-sezon pentru ca e prea tarziu acum :).

    Le lagaturi eu aplic un test fizic si foarte empiric – respectiv pun claparul in legatura si trag de clapar in lateral, fata spate etc. Aici e mai mult la ochi, la feeling, dar ideea e sa aud cum se deschide legatura, si sa fie un sunet normal – scurt si puternic. Ma mai uit dupa rugina in mecanism, la simetria generala a legaturii si la cum stau suruburile. Daca ceva e slabit, intins, strmbat etc, nu e de bine.

    Schiurile cu core din compozit au prostul obicei ca isi pierd din elasticitate. Pe de alta parte, un schi cu core din lemn poate chiar sa devina mai bun cu timp. Din punctul asta de vedere, tot testarea fizica e aia mai relevanta: iei si flexezi schiul pe segmente – coada, mijloc (nu prea e cazul) si varf. Ambele schiuri trebuie sa se flexeze identic. Daca nu, inseamna ca unul a patit ceva la un moment dat.

    Proful de schi are dreptate. Oricum schiurile “de race” din magazine nu sunt schiuri de race, dar asta e alta poveste :).

    Cu claparii povestea e simpla din punctul meu de vedere: ori aproape noi, ori pauza. Alta varianta care merita e shell SH si ciorap nou. Nu stiu alta verificare decat, ai ghicit, aia fizica: inchizi clapele, le deschizi, flexezi claparul cat de mult permite etc. Si apoi ochiometric: rugina, clape indoite, suruburi strambate etc. Zgarieturile sunt irelevante aici.

    Reply

  5. ion

    ()

    bai, nu, nu va luati clapari SH! orice ati face! nu ai bani de unii noi, mai bine inchiriezi. mie, treaba cu claparul SH mi se pare o combinatie foarte proasta, oricum ai lua-o. nu cunosc pe nimeni care sa-si fi luat clapari SH si sa fie multumit (ba ii omora piciorul, ba se deschideau clapele aiurea in mers, ba era prea moale etc.).

    despre taliple skiurilor gaurite am un comentairu. nu am observat o problema asa mare atunci cand gaura-i pe mijloc. probleme nasoale au aparut atunci cand gaura era fix langa cant. ce inteleg prin probleme nasoale: ski care agatza si vireaza aiurea. era sa-mi rup capul din cauza asta. 🙂

    Reply

  6. Maximilian

    ()

    Alex, nu ar fi aici momentul sa vorbim si despre schiurile sau board-urile de acum cateva sezoane, aparent la preturi senzationale, din Austria sau alta tara despre care avem o imagine relativ imaculata? Ma refer la schiurile din statiuni, care de cele mai multe ori sunt “reparate” in masini care le rascheteaza talpa si nu altminteri. Downside? Schiul sau board-ul se subtiaza in talpa si nu e tocmai ceea ce pare. Ciclul de viata scade sensibil. Cred ca e mult mai onorabil sa dai un ban in plus si sa duci un schi sau un board la reparat la cineva care se pricepe si investeste munca in ustensila ta, decat sa il duci la raschetat la Decathlon (unde treaba asta, atat cat retin eu, e prezentata drept un superavantaj – rapid, ieftin si bun! <- my ass!).

    So, what’s your take on this one?
    Mx

    Reply

  7. alexosu

    ()

    Păi nu am zis? Dacă nu reiese destul de clar, mai zic o dată: mașinile de recondiționat sunt bune dacă sunt folosite când trebuie și cu măsură. Uneori e soluția potrivită, dar în general nu e. E doar un mod de a face niște bani cu muncă puțină. Mereu va fi mai complicat si mai puțin profitabil să iei un schi la mână, să îl întelegi și să îi acorzi timpul si tratamentul potrivit. La un moment dat, însă, o recondiționare radicală a schiului e ceea ce are nevoie, chiar cu riscul de a-i reduce din viață.

    Despre Decathlon am păreri împărțite. Pe de o parte au facut sportul mai accesibil multor oameni, care ar fi trecut cu greu peste bariere financiare, pe de altă parte pozează în experți, ceea ce nu e cazul cel puțin când vine vorba de schi. Dacă sunt experli, e și mai rău.

    Reply

  8. Maximilian

    ()

    Inseamna ca nu am citit eu cu atentie. Scuze! Totusi, mi se pare important sa punem degetul pe rana si sa demitizam chestia asta cu “schiuri din Austria, frate!”. Sunt de acord cu observatiile referitoare la Decathlon. Cred insa ca doar un naiv isi poate imagina la un astfel de magazin expertiza la “de toate”. Asta e ridicol. Totusi, spre deosebire de Intersport sau Hervis, unde ti-e si jena sa te uiti la anumite produse, la frantuzoii astia poti observa ca si-au batut putin capul. Cele mai multe produse sunt onorabile, cateva sunt overpriced, dar partea cea mai buna e ca au deschis mai tot timpul. Despre modul de exploatare a omului de catre om perfectat de francezii astia mai bine nu vorbim. Fuck ’em!

    Mx

    Reply

  9. Marius

    ()

    Va salut, am citit comentariile voastre cu mult interes. Nu stiu mai nimic despre acest sport (ski).
    Am reusit anul asta in primavara (“sa stau pe ski si sa ma dau usor”, am invatat chiar sa fac cristiane, din nefericire numai pe partea stanga), pe dreapta nu imi ies.
    Fiul meu sta mai bine cu acest sport (si el a avut primul contact cu ski-ul in primavara la Predeal cu echipament inchiriat).
    Am avut un drum in Austria si am cumparat din Wiena 2 perechi de ski-uri.
    Dupa cele citite aici pot concluziona ca am luat lucruri bune.
    Pentru ca vrem sa mergem la ski, suntem la capitolul cumparare de echipament (clapari, pantaloni, jachete, bete, ochelari, casti, cagule si portbagaj magnetic pt ski) si va cer parerea in legatura cu ski-urile cumparate.

    Head Cyber cu legaturi Tyrolia SL 100 o pereche pentru fiul meu si Head Carve x, cu legaturi Tyrolia 70, a doua pereche.
    Astept comentariile voastre. Daca ceva e de criticat, va rog.

    Reply

  10. Alex

    ()

    Baieti am o intrebare mai ciudata , clapari pot fi folositi ca incaltaminte normala ? 🙁 ca ami place mult cum arata fiecare clapar si ……. trimitetimi messaj pe mess plizzz

    Reply

  11. victor

    ()

    Salut,vreau sa imi iau o pereche noua de schiuri .AM 177,94 DE KG,schiez la nivel mediu.si am gasit urmatoarele schiuri ..HEAD Icon SC 72 PP9 / SX10….170..radius 14.9
    ATOMIC Vario Type LT / XTL9..la 162 lungime radius 14.9.Ce parere aveti ? La ce ar trebui sa ma opresc ? Sau sa caut altceva ? De HEAD am inteles ca nu pot dezvola o viteza foarte mare ,nu intentionez sa ating viteze foarte mari mai ales ca nici nu pre avem >pirtii <,dar nici nu as vrea sa ma dau cu 30..40 km la ora ca nu duce schiul mai mult .Multumesc

    Reply

  12. raduac

    ()

    Esti sigur ca ai tehnica de mai mult de 30-40 km/h pe skiuri? Estimarea vitezei pe skiuri e destul de inselatoare, de pe skiuri intotdeauna ti se pare ca te dai mai repede decat zice radarul 🙂 Ajuta sa te uiti la tine filmat ca sa iti domeolesti entuziasmul, cel putin pe mine m-a ajutat 🙂

    Reply

  13. raduac

    ()

    Presupun ca este vorba despre http://www.hervis.at/SPORTWELTEN/Hervis-Sportwelt—Ski-Alpin/Carver/Icon-SC-72-inkl–SX10.product.html?code=BASE:1366494 si http://www.hervis.at/SPORTWELTEN/Hervis-Sportwelt—Ski-Alpin/Carver/Vario-Type-LT-inkl–XTL-9-OME.product.html?code=BASE:1362182 . Ambele fac parte din categoria skiurilor de supermarket, despre poti sa citesti aici: http://www.derdelus.ro/2011/11/21/schiurile-de-supermarket/ . In opinia mea aceste skiuri sunt bune pentru incepator, maxim intermediar. Despre ce inseamana asta vezi aici: http://www.derdelus.ro/2011/01/03/incepator-intermediar-avansat-expert/ . Mai adaug ca un ski de 162 cm mi se pare subdimensionat penru inaltimea si greutatea ta. 170 cm e mult mai potrivit.

    Reply

  14. victor

    ()

    Ptr Raduac,multumesc ptr raspuns,am gasit o perecje de Head 300 i cu legaturi RF,DE 170 radius 15,3 au un super pret le are cineva cistigate la un concurs sunt noi ,Ce parerea ai ?Ms

    Reply

  15. raduac

    ()

    Daca e vorba de Head XRC i300 adica ceva de genul http://www.ski-review.com/ski_reviews/review/head_i.xrc_300_2007/ sau http://www.ski-review.com/ski_reviews/review/head_ixrc_300_2009/ atunci este vorba de un ski mai bun decat cele despre care am vorbit anterior. Daca mai au si un super pret atunci alegerea e usoara. Daca nu e XRC, atunci probabil este tot un ski din categoria “supermarket”. Categorie in care, in opinia mea, poti sa il iei pe cel mai ieftin, incat sa nu iti fie greu (financiar) sa il schimbi pe ceva mai bun cand vei avansa si vei simti singur limitarile.

    Reply

  16. Victor

    ()

    Salut,nu erau xrci 300 erau xrc simplu si s-au si dat…. am mai gasit la hervis Fischer Rx trend FP9 pe la 7 mil reduse si acele Head icon sc 72 pe la 650 si astea reduse. Deocamdata in limita banilor ,a gradului meu de experienta si a pirtiilor din tara as vrea sa ma opresc la o pereche din astea doua. Te rog sa imi dai o ideie la care sa ma opresc ,lungimea am inteles ca la statura mea de 177 si 94..93 de kg mi/ar trebui unul de 170 lungime ,Ce creyi ca ar trebui sa imi iau ? Multumesc!…aa si pe okazii noi Rosignol mountain viper,170 lunginme, undeva pe la 4 mil tot noi

    Reply

  17. raduac

    ()

    Si acest Fischer este din aceeasi categorie cu Head ICon SC 72: ski de supermarket despre care nu prea gasesti informatii nici macare pe site-ul producatorului. Eu atat am reusit sa gasesc: http://www.hervis.at/SPORTWELTEN/Hervis-Sportwelt—Ski-Alpin/Carver/RX-Trend-FP9-inkl–RS10.product.html?code=BASE:1362702
    Sincer nu pot sa diferentiez intre ele, dimensiunile sunt aproape identice, 70mm vs 72mm ltime sub clapar, 14m vs 14,9m raza de curbura, pun mana in foc ca amandoua au miez de fibra de sticla, nu de lemn, asa ca cel mai probabil cu experianta ta nici nu ai sesiza vreo diferenta intre ele. Asa ca, daca nu poti creste bugetul peste 1000 lei sa iei macar un schi cu miez de lemn, eu zic sa il iei pe cel mai ieftin. Despre Rossignol “Mountain Viper” nu pot spune nimic, nu imi dau seama exact ce model este, au fost multe Viper-uri in colectia Rossignol.

    Reply