Una dintre intrebarile la care fiecare schior trebuie sa raspunda cel mai des este “cat de bine te dai?”. Conteaza cand vine vorba de echipament, de locul in care iti vei face iesirea la schi, de partiile pe care le vei alege.
Pe scurt, sunt 4 nivele: incepator, intermediar, avansat, expert. Sau 3, sau 5. Depinde de cine face clasificarea. Dar categoriile pot fi sparte in mai multe. Asa ca hai sa vedem despre ce e vorba.
Te-ai hotarat ca trebue sa schiezi. Fie nu ai mai facut niciodata chestia asta pana acum, fie acum 15-20 de ani, de un Revelion la munte, cu niste prieteni. Parea misto, dar te-ai luat cu altele.
Nivelul 0: incepator absolut, nici o zi pe schiuri.
Nivelul 1: Intr-un cuvant: plug. Se invata in primele zile (daca nu chiar ore) de schi. Mergi in plug si poti chiar sa si opresti :D.
Nivelul 2: Ai inceput sa legi primele viraje, tot in plug. Poti sa controlezi cat de cat viteza.
Nivelul 3: Poti sa schiezi partii albastre. Mergi cu schiurile paralele, virezi cu plug.
Au trecut cateva zile de cand schiezi (cu monitor, atentie). Ai inceput sa prinzi gustul, te-ai prins care e faza cu alunecarea, nu iti mai e frica de viteza. Si te-ai si plictisit de partiile de incepatori.
Nivelul 4: E un nivel foarte important, pentru ca e momentul in care incepi sa tragi cu ochiul la partiile rosii. Poti cobora fara probleme pe albastre, cu viteza mica, dar orisicat. Nu mai obosesti dupa 4 viraje, nu iti mai vine sa te opresti asa des.
Nivelul 5: Incepi sa controlezi lungimea virajului si sa adaptezi viteza in functie de partie. Partiile rosii par mult mai accesibile, dar inca pun probleme.
Nivelul 6: Te dai pe partii rosii fluid, chiar daca inca te mai opresti din cand in cand. Initiezi virajul cu un plug subtil, dar iesi din viraj cu schiurile paralele. Inveti sa folosesti betele eficient.
Daca ai luat-o de la 0, esti aici cam dupa o saptamana de schiat cu monitor. Intervalul de timp poate varia de la schior la schior, evident.
Curba de invatare la schi e destul de ciudata: primele nivele sunt atinse foarte usor, dar pentru a trece la intermediar la avansat dureaza. Si poi de la avansat la expert dureaza si mai mult. De aici incolo trebuie sa iti propui la modul cel mai serios si constient sa cresti, altfel nu mai merge.
De asemenea conteaza foarte mult si cat de usor poti invata singur, prin practica. Teoretic, de aici incepe cu adevarat bucuria schiului, pentru ca nu mai e doar o iesire in natura, ci apar si niste senzatii noi.
Nivelul 7: Poti schia lejer orice partie rosie, chiar si unele negre nu foarte abrupte. Faci usor viraje cu schiurile paralele, chiar daca inca nu ies foarte curate. La viteza mica si medie te descurci de minune. Din cand in cand incerci cateva viraje prin zapada nebatuta de pe langa partii, dar ajungi sa stai pe spate si obosesti foarte repede.
Nivelul 8: Ti-ai adaptat virajele la diferite tipuri de teren si zapada. Incepe sa iti placa sa dai blana pe partii negre, atata timp cat zapada e buna si nu e foarte aglomerat. Primele iesiri mai serioase in offpiste, incepi sa te prinzi cum e cu powder-ul si zapada tocata.
Nivelul 9: Poti schia cu incredere si in siguranta orice partie amenajata, indiferent de inclinatie. Iesi des in offpiste sau pe partii cu moguli. Singura problema care se pune e cat de repede poti cobora pastrand controlul. Dupa ce ai invatat carve, acum te prinzi ca de fapt trebuie sa virezi si old-school pentru a iesi din diverse situatii. Poti sa iti adaptezi stilul la teren, vreme, zapada etc.
Expertii sunt intr-o clasa a lor. Sunt schiorii cu background competitional (amator sau profesionist), oameni care schiaza +30 de zile/an. Altfel nici nu ai cum sa ajungi sau sa te mentii la nivelul asta. Si aici sunt diferente imense intre schiori, dar deja vorbim de altceva.
Daca ai citit articolul si vrei sa stii la ce nivel esti, gandeste-te bine si foarte sincer. Multi dintre noi compensam lipsa de tehnica prin curaj, determinare sau forma fizica. Cuvantul cel mai important e “controlul”. La asta se refera clasificarea de mai sus.
Cei mai multi schiori pe care ii vad pe partiile de la noi sunt undeva intre 6 si 8. Una dintre cauzele accidentelor de schi sunt neadecvarea nivelului cu partia si/sau viteza. In orice moment exista posibilitatea de a invata mai mult, evident de la persoane avizate (monitori atestati, adica).
La multi ani!
In weekendul asta, Rossignol a venit cu ceva schiuri in Valea Dorului pentru un schi-test. Daca …
Unul dintre scopurile fiecarui schior este sa invete sa se dea mai bine. Cum se poate? Lucrurile …
Imi vine destul de greu sa scriu review-ul asta pentru ca mi-e ca nu o sa ma creada lumea. T …
Generalitati
Sunt schiuri facute special pentru a fi folosite pe zapada batuta si bine coafata. …
Bun, deci esti incepator si te-ai hotarat sa ai echipamentul tau de schi. Not so fast! Ca in …
e cumva o scapare in articol? pare ca e doar o introducere si lipseste partea esentiala…
Corect. Era o mica eroare, umana desigur.
F bine dom’le! Ma bucur ca v-ati tinut de promisiune.:D Chiar citeam de curand ceva asemanator http://www.realskiers.com/symbol_def.htm#ability.
Asta are sa fie de folos si cand te duci la magazin sa-ti iei skiuri. Sunt curios ce fete o sa faca vanzatorul cand o sa-i zic ca’s de nivel 7 :))
:D Nu cred o sa fie de foarte mare ajutor. Dar daca ii povesteti ce inseamna nivel 7, sigur ajungeti la un numitor comun.
Atunci imi printez asta si merg cu hartia in buzunar! :D Revenind la chestii mai serioase pot sa ma “laud” ca imi sprijin magazinul(nele) local(e) de mai bine de 10 ani (apropos de celalat thread) si acilea ma refer nu numai la David N dar si la Surmontul cu Bobo, Ascent-ul si multi altii care s-au tot perindat pe ștrasele bucurestean cu mai mult sau mai putin succes si n-as baga mana in foc ca toti stiu sau nu o dau si ei in abureli cu clientii. Dar e foarte important cand exista un inceput.
atentie !- vanzatorii pot gresi si din lipsa de cunostite ( prostie ) nu numai din dorinta de a vinde ce-i mai scump ( mai ales ca marea majoritate au salarii fixe )
am si ceva amici printre vanzatori ( mai ales la Hymalaia ) dar totusi o zic pt primele 6-7 niveluri ; MERGI HOTARAT LA MAGAZIN nu pe mana vazatorilor ( ideal stai de vb cu monitorul inainte sau cu un prieten -adevarat dar si bun skior !!!
M-am reverit la MONITORI nu la cei ce agata pe partie sau din birou ei avand o insigna de la consignatie + monitorii si ,, prietenii” sa nu aiba % la anumite magazine ca se duce dracu tot chinul Alexos-ului de a va da directiile
Corecta categorisirea. Corect sa pui categoria ‘expert’ la un nivel special. Astia cred ca sunt foarte putini, in toata tara.
Incorecta, in opinia mea, propozitia “cei mai multi dintre schiorii de la noi sunt undeva intre 6 si 8″. Cei mai multi SE CRED intre 6 si 8 – sau chiar experti (desi nu inteleg exact ce inseamna ‘expert’). Relevant era sondajul facut de voi acum cativa ani, pt. 2 ani la rand. Parca 60% dintre respondenti se credeau avansati/experti :) Intr-o tara cu cateva zeci de zile ‘sezon’ pe an – si alea asa chinuite cum sunt, e putin probabil sa existe atat de multi avansati “foarte buni”.
Problema cu adaptarea “virajelor la diferite tipuri de teren si zapada” + la cantitatea de schiori de pe partii e mare la noi.
Un om care schiaza pe Sulinar (sa zicem) cu 90 km/h in viraje scurte printre aprox. o suta de alti schiori de pe partie (de sus pana jos – adica partie aglomerata ca la noi) nu e un ‘avansat’. E un idiot. Care mai devreme sau mai tarziu se va rani pe el si pe altii. Dar care se crede cel putin ‘expert’.
Skiez de 30+ ani, si ma consider aproape expert… mereu mai am ceva de invatat.
Ca sa ajungi expert in orice domeniu, trebuie mult timp, multa experienta.
Stiu exact care sunt limtele mele si cu toate ca ma consider (aproape) expert stiu lucruri pe care le mai am de invatat sau lucruri pe care nu o sa le fac niciodata!
Am skiat la viata mea pe toate felurile de zapada imaginabile, in toate conditiile, pe toate terenurile. Ba inca am mai skiat si noaptea, cu si fara lanterna.
Dupa mine un expert isi cunoaste f bine limitele si este mereu in control. Experienta de asemenea ajuta mult la citirea zapazii si a terenului.
As mai adauga ceva, Un expert trebuie sa poata skia cu orice fel de echipament in picioare! Normal ca fiecare are un anumit echipament pe care se simte cel mai bine si pe care il prefera, dar eu unul pot skia cu orice in picioare si am skiat la viata mea de la skiuri de 2m la miniskiuri de 90cm, de la skiuri fara talpa si cu cantul sarit pana la skiuri de competitie in stare ireprosabila. De la clapari de competitie la clapari moi de tura etc. Acum visez sa incerc un echipament de 100 de ani… cu skiuri 100% din lemn fara canturi, bocanci de piele cu sireturi, legatura telemark… si un singur bat… cred ca sunt sarit… ;-)
Inca ceva, un skior expert nu se da in laturi de la urcat pe jos. Transportul pe cablu e numai un ajutor foarte util, nu neaparat necesar. Asa ca nu va mai plangeti de preturi, lucrati la conditia fizica! La fel si partiile amenajate sunt f comode, dar se poate si fara…
Toate bune, cat mai multa alunecare pe skiuri si numai succese,
Mihai
@horatiu:
da, asa este. as zice ca majoritatea se afla pe la nivel 5 dar se cred de cel putin 7-8. anul asta vom reface studiul odata cu relansarea (foarte aminata si intirziata) a siteului
@mihai:
nu as fi atit de radical. nu cred ca un pilot de raliuri trebuie neaparat sa stie sa conduca un tractor. dupa cum nu e neaparata nevoie sa stii sa stii sa repari masina ca sa mergi cu ea sau sa o impingi daca nu ai bani de benzina…. restul e doar pasiune si bucurie, caci despre asta este vorba, nu? :)
@alb_ca_zapada
Nu am vrut sa fiu radical. Normal ca te dai cu ce echipament ce iti place mai mult si pe ce te simti cel mai bine. Insa e bine sa te descurci pe orice… si de fapt si experienta asta se castiga in timp. Apoi faptul ca ma dau pe orice nu inseamna ca imi si place sa ma dau pe orice…
Si in plus daca afirm ca ma dau pe (aproape) orice si ma pot da (aproape) pe oriunde, nu inseamna ca ma dau cu orice pe oriunde… anumite conditii cer neaparat echipament de o anumita calitate. Nu te duci pe vale in Bucegi sa te dai cu doage de butoi… desi primavara pe zapada firn inmuiata ar fi posibil ;-)
Un nou articol bun Alexosule!
E mai important ca lumea sa il citeasca si sa-si faca propria evaluare, onesta. Nu trebuie sa si recunoasca public care e nivelul corect.
Cat despre cei ce stiu sa skieze, cu cat stii mai bine cu atat esti mai exigent cu tine si tinzi sa fi mai critic si sa consideri ca iti trebuie mai mult antrenament.
Si aici, din pacate, la capitolul antrenament mai mult, intervine viata in aspectul ei concret, cotidian: mai un job, mai o familie si copii, mai ca ai si alte treburi pe care trebuie neaparat sa le faci etc
Oricum ideea de baza a unei autoevaluari cinstite, e de foarte bun augur.
PS De acord cu Horatiu cand se refera la “skiorul de pe Sulinar”! Asta se combate cu raspandirea Decalogului la tot pasul in statiuni la popasuri, la statiile de cablu si pe partii.
@Vlad
Multumesc pentru aprecieri :).
E adevarat, cand stii sa te dai, stii si care iti sunt limitele. Cu cat stii mai bine, cu atat stii mai putin, daca imi e permis jocul de cuvinte. Plus ca oricand poti sa deschizi teritorii noi: tura, freestyle, moguls. Carvingul, pentru cine gusta, poate fi perfectionat la nesfarsit.
Autoevaluarea e foarte importanta cand vine vorba de echipamentul pe care il cumperi, sau de zonele in care te dai. Dar aici invervine si aspectul aspirational/motivational: ca sa progresezi trebuie sa faci lucruri noi. Un schior intermediar poate ajunge avansat cu schiurile potrivite. La fel de bine, poate sa bata pasul pe loc cu un schi care nu il ajuta. Am vazut povestea asta de multe ori in ultimul timp.
@Horatiu
Categoria “idioti” nu face parte din clasificare, desi poate ar trebui. Asa cum expertii sunt intr-o clasa a lor, tot la fel si idiotii – fie ei incepatori sau experti :).
Poate am fost cam generos, sau poate am uitat care e viata in plin sezon pe partiile din Busteni sau Predeal :D. Da, cred ca majoritatea sunt in jurul nivelului 6.
@Mihai
Un schior obisnuit are nevoie de schiul potrivit pentru conditiile date. Cred asta cu tarie. Nu as pune un schior de nivel 5-6 pe un carver hardcore, pentru ca nu se va distra decat atunci cand se da mare cu schiurile de campion. Pe de alta parte, asta se intampla foarte des – oamenii din magazine pot sa confirme ca aud des intrebarea “care e cel mai scump schiu de aici?”. Aspirational, cum ziceam mai sus :).
Un expert ar trebuie sa stie ce vrea. Daca bucuria vine din a avea un schi old-school (drept), so be it. Stie omul ce face. Sper, cel putin.
@vlad
Sincer, nu mai cred in impactul Decalogului asupra târtanului de pe pârtie. Sau a oricărei forme de cuvânt scris/afişat – pt că oricum nu citeşte. Dacă stilul său presupune coborâre în linie dreaptă indiferent de pârtie, aglomeraţie, număr de copii vizibili…aşa face. Avem mare nevoie de Ski Patrol şi Jandarmerie cu chitanţier, cred eu. Dar mai ales de bun simţ.
Şi fără să fac nicio legătură directă între epitetul de mai sus şi persoană, Huidu ne-a arătat tuturor că tehnică insuficientă+viteză prea mare= ştirile de la ora 5. Ştiţi că pe pârtiile din Austria românii sunt vâzuţi cam cum vedem noi ruşii (big speed, less control)?
@alexosu & all
just for the record, uite si clasele de schiori conform şcolii de schi varianta “old school”(fără carving):
Clasa I – primul contact cu schiurile, întoarceri în plat, urcare pe schiuri
Clasa II – poate face întoarceri în plug(întoarceri cu deschidere simultană) şi oprire controlată, tot în plug) pe pârtii albastre
Clasa III – derapaje, viraje cu stem de vale/deal (adică deschide plugul doar cu un picior)
Clasa IV – viraje paralele cu pivotarea genunchilor, angulaţia şoldurilor
Clasa V – viraje cu anticipatie(o tehnica pentru pante accentuate), moguls, viraje cu contrarotaţie, viraje cu absorbţie, off-piste
Clasa VI – coborare intre fanioane, competitie
Clasa pe care o ai este cea pe care o poţi demonstra tehnic, în mod repetat, pe pârtii de culoare adecvată – clasa IV-V trebuie demonstrată pe pârtii roşii-negre.
Clasa nu e influenţată de echipament (şi nici de viteza de execuţie)! Dacă poţi coborî în powder pe un Atomic Race Ti SL de 156….brava! Dacă o poţi face doar pe un Armada JJ, e tot brava!
Dacă cobori pârtii negre cu nasul lipit pe faţă de viteză, dar scapi un schiu în ştem la fiecare viraj, cu regret, dar tot de clasa III te dai!
Iar curba de învăţare e la început abruptă şi apoi lină pt că de la clasa II încolo între toate procedeele tehnice e nevoie de km tot mai mulţi de pârtie.
Din ce văd pe pârtii (sunt monitor de 14 ani), majoritatea “avansaţilor” sunt între clasele III şi IV.
Scuzaţi vă rog lungimea postului!
nu vad nimic despre freeski in articolul asta. sa inteleg ca, la schi freestyle-erii sunt undeva peste “expert” ? :)))
http://www.gsp.ro/gsp-special/poarta-casca/accidentul-lui-serban-huidu-naste-o-intrebare-cit-de-periculoase-sint-sporturile-de-iarna-intre-agrement-si-moarte-222280.html …no comment…
Un articol de 2 lei intr-un ziar de 2 lei. Orice sport practicat outdoor este periculos daca cel care il practica se crede grozav.
@alt mihai: Eu chiar cred in chestia cu Decalogul skiorului. Daca este afisat peste tot, la fiecare popas, la fiecare raspantie, la fiecare masa de lemn afara pe partie sau in cabane, la toate liniile de cablu, in holuri de hotel, in gara, in statii de autobuz, in magazinele de sporturi montane, sau pe unde nu gandesti, asa ca picatura chinezeasca, cred ca se poate face o inbunatatire a educatiei montane.
In paralel cu ideea ta cu politia montana, ski patrol, jandarmii montani etc, pe care de asemenea o salut.
@vlad: Eu cred ca totul tine de bun simt. Pana la urma in Decalogul schiorului nu sunt nu stiu ce teorii, sunt lucruri de bun simt.
Sunt de acord cu Vlad referitor la Decalog. Intradevar are reguli de bun simt si putem sa presupunem ca afisarea lui face mai mult bine decat rau. Mintea umana e ciudata si cine stie, in cele 45 de minute de asteptare la telescaun, niste panouri bine plasate, pot avea efecte benefice asupra unor indivizi de la care avem mai putine pretentii. De plictiseala oricum il vor citi toti cei care stiu sa citeasca.
@Florin Cred ca ar avea mai mult efect daca s-ar putea afisa pe stalpii de la telescaun, asa cam la nivelul ochilor, niste afise cu caricaturi dragute ca sa atraga atentia si celor mici. Nu-mi apartine ideea, am vazut chestia asta intr-o statiune din Que si mi s-a parut foarte interesant si in acelasi timp educativ. Pe langa cele 10 reguli mari si late mai erau adaugate si alte mesaje, gen poarta casca, etc. Singurul inconvenient este ca erau in franceza asa ca anglofonii se puteau ghida dupa desenele alea haioase.
asta cu decalogul scris pe stalpi mi se pare ok…asa e si pe aici…
problema cu oamenii care se cred experti si de fapt nu sunt, este cauzata din ce in ce mai des si din cauza echipamentului. cu schiurile si snowboardurile din ziua de azi (din ce in ce mai fat, mai reverse-camber, etc), cam orice schior intermediar/mediocru, poate accesa teren care inainte era accesibil numai expertilor. Casti, protectii de spate, beacon de avalansa, toate sunt accesibile schiorului intermediar, wannabe freerider ca sa zic asa, netinand cont de experienta din teren.
Lumea nu isi mai ia timpul necesar sa se educe. Toate lumea vrea gratificatie instant. Toata lumea poate sa se dea si sa se simta ca un pro, trebuie doar sa cumperi echipamentul adecvat.
deci in clasificarea asta nu ai cum sa nu tii cont de echipament, ptr un expert nu mai poate sa se dea cu un atomic race sl in pow la fel de bine cum s-ar da cu un rossi s7, oricat de bun ar fi.
pentru mine diferenta intre un intermediar/avansat si un expert nu este partie pe care o coboara, si cum o coboara…..expertul e ala care o coboara in 3 viraje de GS + 2 drop-uri…restul care scot vreo 20 viraje sunt acesti wannabe freeriders pentru care tot o chinuiala e…chir ca au un ski fat reverse-camber sau un skiu de race in picioare….
NO OFFENCE!
Bine zis…..@ shepty
@shepty
eu personal nu vad lururile chiar asa.
Adica poate cineva se da offpiste in 20 de viraje si nu este decat un wannabe “freerider”(nu agreez termenul deloc, mi se pare ca nu are nici o legatura cu muntele–locul unde se desfasoara activitatea asta de dat in afara partiilor; seamana mai mult a ceva venit din lumea skate/bmx/etc) si traieste pentru fiecare din alea 20 de viraje .
Adevarata problema mie mi se pare ca nu prea exista o distinctie, in ce zici tu, intre cei care nu au un nivel tehnic care nu sa fie excelent si totusi se dau in afara partiilor si cei care fac asta doar pentru ca pare cool si nu isi cunosc limitele.Unora chiar le place ceea ce fac, doresc sa invete si sa se perfectioneze-asta dureaza.Nu toti petrecem +100 zile pe sezon pe munte si avem fonduri nelimitate pentru asta(desi visam la asta).Totul trebuie sa inceapa undeva totusi…
Important mi se pare sa te apreciezi corect, sa stii ce poti sa faci, ce nu poti sa faci si sa stii cand sa dai inapoi.Personal asta mi-a salvat pielea si oasele la ski si la catzarat de nenumarate ori.
Cred ca aici intervine diferenta dintre generatii fara indoiala. @tomcat cred ca suntem din aceeasi generatie si tind sa-ti dau dreptate.
M-a impresionat foarte mult filmul de pe site-ul celor de la arc’teryx ” La Grave, a skier journey “. Este un film foarte bine realizat care transmite un mesaj foarte puternic, este parca o invitatie la “slow down and think”. Cu toate ca nu vezi nici un drop, un high- five, un devil sign in tot filmul, nu mi se pare mai putin cool decat un film al celor de la Matchstick. Incepand de la echipament, comentarii, muzica totul mi se pare la superlativ in filmuletul acesta, inclusiv locatia care si aceasta nu cred ca fost intamplator aleasa( nu cred ca e vreun skior de offpiste care sa nu fi auzit de Coombs sau McConkey). Din pacate nu stiu cati au inteles mesajul acestui filmulet … scria unul pe net ” dude, did you see they guy with the pink helmet? lol ” … daca asta a inteles el … sa-i fie de bine:)
@shepty man, intradevar noul trend: cateva curbe, 2-3 dropuri, ajuns jos, high five, awesome dude, etc. Dar putini sunt cei care stiu cate duble ,triple, n-sple se trag ca sa iasa o linie cursiva, e drept ca au inceput sa mai arate si cazaturile sau partile nereusite in ultima vreme. Sincer, un film de genul asta cu linii, dropuri perfecte nu face decat sa te depreseze, sa realizezi cat esti de departe de pro rideri.
Cheers!
100% de acord cu tot ce ati scri toti aici !totusi pericolul cel mare vine de la MELTEANUL ce se da tare , el avand o problema mare in a opri sau a intoarce unde doreste , pe o partie !daca face 600 de ,, fermoare” sau coboara Malinul cu 3 viraje si sare peste Trandafir la un drop nu e un pericol pt nimeni !avem zeci de exemple cu copii pe skiuri pe marginea partiei sau in teleski loviti de animale !
cazul ESCA de la pro tv cred ca-l stie toata lumea !
@tomcat…eu nu faceam o comparatie intre cei care fac asta din placere si cei care o fac pentru a fi cool…incercam sa fac o comparatie intre cineva mai avansat si cineva expert, dar intr-o viziune mai noua,
@yyz…eu nu ma refeream neaparat la filme, ma refeream la ce vad eu ca diferenta dintre un avansat si un expert (netiand cont de conditie fizica, educatie montana etc)
sal si pow pow:)
@Shepty
Foarte de acord. Echipamentul ne face viata foarte usoara si ne flateaza de multe ori. Eu zic ca e bine, atata timp cat schiorii sunt constienti de riscuri si limite.
Pe de alta parte, majoritatea accidentelor se intampla pe partii, din cauza de densitate. Tocmai imi povestea zilele trecute un amic care a schiat cu copiii la Bansko de Rev ca problema principala nu erau partiile, ci bezmeticii care dadeau peste copiii lui. Din fericire nimeni nu a patit nimic, dar aproape ca si-a indoit putin batul pe spinarea unuia :).
Cu toata democratizarea schiului data de echipament, pana la urma in offpiste ajung oameni relativ pregatiti. Nu punem aici ratacitii care s-au uitat gresit pe o harta.
Dar, revenind, problema de care vorbesti tu e foarte valabila. Schiul nu te face schior, asta e clar.
domnilor, discutam despre control, educatie, decalog. hai sa facem ceva concret.
in urma cu 2-3 ani, prietenii activisti de la APSI au creat si tiparit (citeva sute de exemplare, nu au fost bani de mai multe) un pliant care prezenta intr-o forma simpla (caricatura si poezioara) respectivul decalog, desenele au fost gindite a fi puse pe stilpi, asa cum a fost adusa vb aici…
http://www.derdelus.ro/wp-content/uploads/2011/01/brosura-informativa-fata.jpg
http://www.derdelus.ro/wp-content/uploads/2011/01/brosura-informativa-verso.jpg
asadar, printre relatii si cunostine, nu putem gasi niste bani pentru tiparirea unui tiraj mai consistent? sau poate un lobby in statiuni pt afisarea lor pe stilpi? hai sa facem ceva, nu doar sa ne plingem ca “nu se face” :)
ah, si btw, respectiva serie a fost prezentata si aici pe derdelusul fantastic: http://www.derdelus.ro/2009/03/02/decalogul-schioruluiboarderului/ (jos, la final de articol este toata seria detaliata)
periculos dom’le…. cosmar ce mail LOL
“Pericolele care te pîndesc pe placă sînt cam de acelaşi tip ca la schi. Dragoş Golăeş, fost component al lotului naţional de schi, explică: “Nu prinzi chiar aşa de mare viteză ca pe schiuri, însă aici ai ambele picioarele blocate. Nu te poţi redresa”. Mergînd pe aceleaşi pîrtii, oamenii cu placa sînt un coşmar pentru schiori: “Din cauză că sînt imprevizibili, merg în faţa ta şi se întorc brusc de pe un picior de sprijin pe celălalt. Aşa se nasc accidentele”, mai spune Golăeş.”
@mitza, corect ! schimbarile de directie ale unui snowboarder sunt mai greu de anticipat decat ale unui skior, tocmai de aceea este bine sa-ti lasi mai mult spatiu de manevra cand te afli in vecinatatea unuia cu placa.
@ shepty, pow pe la voi, ca aici de anul nou mai era putin si ieseau ghioceii:)
corect pe dracu :)
Decalogul schiorului printat si imprastiat;
-in gondole; lipit pe pereti, cu litere mari
-la plecare, la teleschi
-in telecabine
-in principalele “apres-ski/huts” etc.
-la baza partiilor; LITERE MARI pe panouri mari
-la fiecare X metri, pe panouri, pe marginile partiilor; tot litere mari
s.a.
In tara asta in care f.f.f.f.putini vor sa se pregateasca/informeze/formeze, cu adevarat; inca trebuie aplicat principiul “mura-n gura”.
Din pacate.
@traian:
Ai fi dispus la ceva eforturi si renuntari personale pt a schimba ceva? Eu unul m-am saturat sa tot astept “sa se faca” …
@shepty…Wannabe freerider!?!?…scuze dar cum crezi tu ca toti freeriderii PRO au inceput…Conceptia de freeride nu inseamna 3 curbe gs in powder pe 50 de grade inclinare!…Da ,inseamna si asta, dar conceptul de freerider incepe si se termina cu BEING FREE…neingradit de regulile altora…folosesteti bunul simt sa traiesti senzatia skiului off piste intr-o maniera SAFE si pt tine si pt altii….Spune mi te rog cum il consideri pe Bubulu! Faptul ca nu se da cu mari curbe si dropuri il face mai putin freerider decat Ion Trandafir!…Nu cred ca ma cunosti dar clientii sau prietenii mei care m au angajat sa descopere ce inseamna skiul off piste si au mers cu mine facand primele curbe in zapada afanata sau pe o panta mai abrupta,si intradevar nu cu multa gratie si abilitate dar cu tot respectul pt munte si zapada sau pt mine ca ghidul lor, sau pt colegii de echhipa(tura), nu ar fi de acord cu tine si cred ca ar fi chiar jigniti ca transformi dorinta lor de a skia liber( want to ride free) si o degradezi in ceva asa zis josnic (wannabe freerider)…In majoritatea cazurilor cei ce au incercat o data freeriding vor reveni pt mai mult!..Nu contest ca exista undeva un mic grup de oameni(in general pusti) care s ar incadra in ceea ce zici tu dar te rog nu generaliza ca intri pe pamant alunecos…si la urma urmei este datoria noastra sa incercam sa i educam si constientizam si sa i primim si pe ei in randul nostru!
@alb_ca-zapada; as fi dispus sa stau 1/2 ora la un teleschi si sa inmanez flyer-e cu “Decalogul”. Poate chiar 2 x 1/2 ora.
Raspunsul este: DA.
Intrebare: la ce nivel considerati un schior ce merge absolut safe pe orice fel de partie atat cat sa nu-si puna propia integritate in pericol, sau sa atenteze la siguranta celorlalti. Schiaza din pura placere, ii place schiul si muntele.
Asta ca sa inteleg utilitatea unei astfel de clasificari din punct de vedere agrement.
Sportivii de la noi ii numeri pe degete, iar rezultatele sunt cele care sunt, fara sa fie absolut deloc vina lor.
Dorinta de a progresa, calitatea echipamentului, precum si specificatile acestuia le inteleg si sunt de acord cu acestea, insa utilitatea practica a clasificarii raportat la comunitatea schiorilor de la noi mi se pare prematura.
Absolut deacord cu echipe pe munte cu chitantiere ce sa faca ordine si disciplina. Bine ar trebui si date in debit eventualele sanctiuni pecuniare si executate silit in caz de neplata ce se va dovedi o provocare pentru autoritatile noastre. Merita incercat pentru progres.
Decalogul de bun simt elementar, trebuie promovat. Un semn de normalitate.
@George
Din punctul meu de vedere, un schior care e cel putin la nivelul 7 poate cobora orice partie (atentie, partie) fara sa fie in pericol, atata timp cat isi adapteaza viteza la panta, zapada samd. Daca vorbim de trasee de schi marcate (sau nemarcate), treaba se schimba simtitor. Unii schiori de nivel 9 s-ar putea sa dea de protiuni care sa le puna mari probleme.
Atata timp cat exista schiori, monitori, magazine, instalatii de transport, partii (de dragul discutiei sa zicem ca exista), oameni care pleaca pe afara la schi samd, mi se pare foarte utila si clasificarea. Nu e ca si cum acum descoperim schiul.
Despre sportivi si rezultate, cu alta ocazie :).
@instructor ski
daca esti asa respectat de elevii si prietenii tai inseamna ca stii tu acolo sa le predai ceva (oricum elevilor le este foarte greu sa-si dea seama daca au un instructor bun sau nu), si deci stii si ca inainte de a accesa partii offpiste/bakccountry/near country trebe sa ai intai un bagaj de cunostinte. de avalansa, rescue, conditii si poate chiar si ceva tehnica, deci automat nici unul din persoanele mentionate de tine nu intra in categoria asta. scuze daca te-a jignit termenul de wannabe freerider (poate doar pe tine te-a jignit??)
sal
@alexosu
Nu te contrazic, doar ca personal nu cred in clasificari si/sau statistici cand e vorba de o placere si/sau pasiune. In materie de sport si rezultata alta discutie corect :)
Depinde :).
Pentru un schiorul mediu, care nu vrea decat sa stea la aer si sa coboare in conditii safe o partie, oricare ar fi ea, care nu isi pune prea multe probleme legate de echipament samd, e complet irelevanta clasificarea. Nu il intereseaza ca e 5 sau 7. E cum e. Chiar si asa, e bine sa stii ca un monitor e calea corecta de a invata sa te dai.
Totusi, multi dintre schiorii astia, la un moment dat, incep sa isi propuna tot felul de lucruri ski-related. Sa coboare in viteza o partie de Cupa Mondiala (in viteza dpdv schior amator, sa ne intelegem). Sau se prinde care e treaba cu powder-ul. Sau vrea carving super-agreisv. Ei, asta e omul cu care vorbesc in articolul de mai sus :).
La schi mi se pare ca granita dintre agrement si sport e destul de vaga. Ai agrement pur (cei mai multi practicanti, cu siguranta), ai sportivii (cei mai putini) si ai schiorii avansati (mai putini decat primii, mai multi decat sportivii). Ajungi schior avansat doar daca iti propui la modul consitent asta.
Shepty Sunt si nu sunt de acord cu tine. In situatii de criza oamenii reactioneaza diferit. Poti sa ai mama cunostintelor descrise de tine daca intri in panica. Din nefericire asta o afli cand se intampla ”bucuria”. Degeaba te dai curajos nevoie mare si plin de cunostinte daca clachezi in momentele cheie iar asta nu se invata, asta se traieste.Parerea mea.
Wannabe rider este un termen care vine dintr-o lume straina mie si sunt destule cazuri in care, din nefericire, chiar si expertii dau coltul.
Traim intr-o societate in care suntem impinsi sa fim cei mai buni, mai”coiosi” asa ca toata lumea impinge limitele si nu ma refer doar la freeride aici. In consecinta s-au ”democratizat” multe chestii care inainte erau practicate doar de ”saritii de pe fix” La fel ca in orice alt domeniu ”aia vechi” stau si carcotesc la aparitia noului val mult mai numeros care se pare ca le iau boii de la bicicleta:))
@alexosu
Permite-mi sa nu fiu deacord cu tine, prea putin imi pasa de diverse clasificari. Asta nu inseamna ca nu trag de mine ca nu vreau sa progresez insa nu pentru a ajunge la clasificarea x, ci pentru a schia eu mai bine. Nu are nici o legatura cu asa zisele clasificari de care ziceti. Imi pare rau sa va zic ca desi sunteti la nivelul 100 pierdeti din vedere esentialul placerea pasiunea. muntele.
Sorry nivelul y.Chiar nu doresc alt nivel. Mi-ar placea insa sa merg sa schiez!
@george:
numerele sint introduse asa, pt marirea scalei… daca spun intermediar si avansat e mai ok? cind erai incepator nu iti doreai sa te dai mai bine, sa fii si tu cit de cit un schior mediu?… eh, uite asa intram in comparatii. schiul este si el un joc, si ca in orice joc/joaca, vrei sa fii mai bun, sa iti depasesti limitele… de fapt la naiba, e in natura umana, nu?
@cosmin…asta e clar…si reactia in momente dificile vine de la multi ani de experienta…dar ca sa ai o sansa macar sa ai reactia potrivita trebuie intai sa ai cunostintele necesare. daca le ai si nu stii ce sa faci cu ele atunci shit happens…
sal alexosu am si eu o mica problema si as dori sa stiu schiez de la 13 ani am facut o mica pauza de cativa ani vro 3 ani si echipamentu a ramas mic si acuma vreau sa imi iau altul si as dori pentru inaltimea de 1,71 ce marime la bete mi-ar trebuii ??? skiuri m-am axat intotdeauna pe Atomic au dat roade si sunt exceptionale 1,69 ,174 am folosit si folosesc dar le Bete am un mare semn de intrebare nu stiu pt 1,71 ce marime:( plss:D help astept msg cu stima
@razvan
salutare, nu-s alexosu, dar nu-i bai sper :)
betele le alegi cam asa: il intorci invers (cu minerul in pamint) si prinzi batul sub rozeta – bratul si antebratul trebuie sa faca un unghi cam de 90 de grade.
ca idee, la 171 iti trebuie probabil 120cm lungime
have fun!