De ceva timp, majoritatea producătorilor de schiuri folosesc un termen relativ nou – frontside, sau directional, hai să vedem despre ce e vorba.

În esență frontside nu reprezintă nimic nou. E vorba de schiurile all-moutain de până acum ceva timp, schiuri care ar trebui să se descurce pe o varietate mare de tipuri de zăpadă. De ce apare, totuși, un termen nou pentru ceva ce există deja?

Înainte de a da răspunsul, puțină istorie. La începutul erei noastre, Salomon lansa 1080, primul twin-tip. Sunt absolut sigur că pe vremea aia, cu excepția celor care au pus umărul la crearea și fabricarea lui 1080, mai nimeni nu s-a gândit la revoluția care va urma. Deși inițial twin-tip-urile au fost făcute pentru freestyle, nu a durat mult ca lumea să se prindă că un twin poate fi un all-moutain excelent. All-moutain, din nou, dar pe o rută diferită.

Frontside e carverul clasic, mai lat sau mai îngust, mai rigid sau mai soft, cu rocker/early rise, sau fără, dar sigur-sigur cu coada dreaptă. Termenul a apărut pentru ca schiorii să facă diferența între cele două tipuri de all-moutain: frontside si twin-tip.

Diferențele sunt substanțialte. Frontside vine pe ruta race / high-performance carving / all-moutain. Sunt foarte multe schiuri bune și foarte bune în categoria asta, cele mai multe fiind concepute în primul rând pentru pârtie. Altele sunt all-mountain-uri de tipul 50/50 și mai nou vin și cu coada compatibilă cu prinderile pieilor de focă. Deci schiuri care știu inclusiv touring, dar care cu siguranță nu sunt schiuri de tură.

Trei nominalizări: Salomon Q-Lab, Armada Invicturs 108, Line Supernatural 108. Se pare că 108 e noua cifră magică (deși Salomon Q-Lab 190 are 109mm lățime). Toate sunt schiuri foarte solide, destul de rigide și de grele (2-2,2 kg/ schiu). Se simt la fel de bine pe pârtie ca și în afara ei. Dacă vrei o singură pereche de schiuri care să le facă pe toate, ai de unde să începi căutările.

Dacă 108 e prea lat sau 2 kg e prea greu, de notat că cele 3 modele de mai sus vin din familii mai extinse, cu modele și mai înguste, și mai ușoare.

(Notă: acest articol a fost publicat inițial pe 21 decembrie 2011 și a fost revizuit masiv. Am păstrat însă comentariile.)

Foto credit: Armada Skis

 


    COMMENTS (13)

  1. sorinternet

    ()

    Alex, am dat netu’ n sus si’n jos cautand o definitie pt frontside ski… Am iesit mai hazy decat am intrat. Fu’ suficient sa-l intreb pe googu’ pe romaneste ca sa iti gasesc articolul… (Te-a Indexat din prima zi, felicitari). Multumesc, m-ai mai luminat. Tind sa cred totusi ca temenii nu sunt inca maturizati…
    Sunt addicted Volkl, de la P60 incoace. Cautam schiuri mai versatile decat batranele Tigersark-uri care greu se dau prinse in viraje stranse si m-am lipit de The Code. Nu-mi mai ies din cap de asta -primavara cand am citit primele review-uri. Chiar asa sa fie, stabilitatea unui schiu lung plus manevrabilitatea unuia scurt? Explicatiile tehnice sunt convingatoare, asta ar trebui sa faca un tip&tail rocker, sa angajeze lungimea schiului, activ, f de ce-i ceri. Dar review-uri necomerciale nu am gasit. Te citesc de mult iar opiniile tale sunt pertinente si adesea din proprie experienta (tu m-ai convins sa-mi iau Tigershark, multumesc pt review). Producatorul se lauda ca modelul asta va deschide o noua era dar eu pe tine te cred… 🙂

    Reply

  2. alexosu

    ()

    Oh, mulțumesc pentru cuvintele frumoase, dar cred că îmi pasezi o responsabilitate cam mare.
    Mă bucur că te-a nimerit recenzia despre Tigershark, e un schi într-adevăr, foarte bun. Nu știu ce să zic despre The Code. Nu l-am schiat și, cum zici și tu, review-urile nu sunt tocmai concludente. Din câte știu, nu ajunge sezonul ăsta în România, altfel ar fi pe lista de teste cu siguranță. Câțiva oameni pe care obișnuiesc să îi citesc spun ca The Code e înlocuitorul perfect al lui TigerShark, că se schiază foarte ușor și e un schiu fun, chestie care nu prea le ieșea celor de la Volkl cu schiurile de pârtie.
    Mă mai documentez pe tema asta și revin.

    Reply

  3. raduac

    ()

    Mai exact fratele meu este noul posesor de RTM84, dar feedback nu putem da, ca inca nu atins zapada aceste skiuri. Dar vor fi prezente in Andorra ca sa ne facem o idee despre ele. In schimb pot sa comentez despre Salomon Enduro. O mica corectie dar care poate fi importanta: modelul este Salomon Enduro XT850. Asta pentru ca am vazut deja intr-un magazin Salomon din Bucuresti modelul XW Enduro 84 pe care insa nu am reusit sa il gasesc pe site-ul Salomon (asta apropos de discutia cu skiurile de supermarket, se pare ca in Romania poti sa le gasesti si in magazinul de firma). In primavara, de Paste am bagat 3 zile de ski in Hintertux cand am inchiriat si skiat alternativ Salomon BBR 8.9 si Enduro XT850. In prima zi am incercat BBR-ul dar nu prea m-a convins, lopetile alea imense din varful skiului vibreaza prea mult si iti dau o senzatie de nesiguranta. A doua zi am schiat XT850. La primele viraje pe partie pareau un pic inerte, dar imediat ce am bagat un pic de forta in ele s-au trezit la viata si s-au comportat excelent atat pe partie cat si pe langa partie.Pe partie zapada era compacta, mai ales dimineata, pe langa partie am prins si un praf de zapada proaspata peste zapada inghetata cu urme multe, conditii in care s-a XT850-ul a fost mult peste BBR. De fapt ne-a placut asa de mult skiul si mie si fratelui meu incat am decis sa cumparam un astfel de model. In vara (dupa ce am trimis niste mail-uri la care nu am primit niciun raspuns) m-am dus la magazinul Salomon din Bucuresti ca sa aflu ca XT850 nu va fi adus in Romania si nici nu poate fi comandat !!!. Ar fi trebuit sa ma multumesc cu XT800 dar nu am vrut, am cautat prin review-uri un ski asemenator care mi se pare mie ca ar fi RTM84 si l-am achizitionat cu ajutorul celor de la SkiCenter. Deci nu este de gasit XT850 in Romania, mai aveau insa (in toamna) un XWing Enduro XT de 170cm de sezonul trecut care practic este acelasi ski cu XT850.

    Reply

  4. yyz

    ()

    Tinannd cont ca varful de lance al seriei AC a fost AC50, as spune ca
    RTM84 inlocuieste AC50, RTM 80 – AC30 iar RTM77 – AC 20.
    Just my 2 cents!

    Reply

  5. mihai

    ()

    Felicitari pentru articol, putina lume a auzit de frontside line. Funny e ca unii sales rep-i il traduc ca “schiuri de top”.

    O precizare: am vazut The Code in stoc la Ziper Sport, deci schiul e in tara si e de gasit cu siguranta in magazine – cel putin in cel deschis de Ziper la Bucuresti, cred eu.

    Sunt uimit ca nu mentionezi Salomon BBR dar ti-a placut gama Enduro. Pe afara BBR face valuri, multi instructori il folosesc pt ca e versatil si jucaus, doar ca trebuie schiat mai pe centru la fel ca unele modele de Volkl.

    Reply

  6. Sorinternet

    ()

    Iata cum definesc cei de la livestrong.com termenul. E o incadrare generalista, si destul de imprecisa, dupa aceasta descriere schiurile racing s-ar incadra (gresit) tot aici:
    SKI GEAR LEXICON
    Skiing has its own lingo, which often changes every few decades. Learning this inner circle language is important, because manufacturers use it to describe the conditions which best suit their specific products. Backcountry, also called the BC, or off-piste, describes the unpatrolled, ungroomed area outside of the resort boundaries. Front-side, in contrast, is the area inside the resort’s roped off boundaries. Some resort managers recently added lift-serviced backcountry terrain, called side-country.. ”
    Volkl incadreaza The Code la frontside si le recomanda exclusiv pt partii amenajate. As putea trage concluzia ca frontside sunt schiurile dar care nu sunt freeskiing, merg doar pe partii amenajate si nu sunt racing… Din nou o incadrare imprecisa.

    Reply

  7. alexosu

    ()

    @yyz
    Corect, RTM 84 inlocuieste AC50, care la randul lui inlocuia AC4.

    @Mihai
    La SnowShow nu am vazut The Code si am presupus ca Ziper a adus acolo ce avea mai interesant. Si nici pe site. Chiar si asa, e greseala mea. O sa verific daca e testabil schiul.
    Prima data cand am vazut BBR (sezonul treccut), m-a dat pe spate look-ul si mi-ar fi placut foarte mult sa il incerc. Dupa care am tot citit review-uri care mi-au mai potolit entuziasmul. Enduro, in principal 850, pe de alta parte, a facut traseul invers.

    @Sorinternet
    Imi mentin parerea. Frontside vine sa faca diferenta fata de all-moutain-urile twintip. Ma gandesc ca ar fi buna o discutie despre modele hypercarving, si atunci va fi si mai limpede la ce se refera frontside. Ma documentez putin si revin.
    Cum The Code e urmasul lui TigerShark, nu m-as gandi niciodata sa il scot din partie. Am incercat treaba asta cu TS, nu a fost deloc o idee buna.

    Reply

  8. cristi

    ()

    da,sunt noi, woodcore,radius de 13,7.lungime:159 cm,si eu ma intreb de ce mi le-a vandut asa ieftin,mi-a spus k era singura pereche de rtm 84 care o avea si probabil nu vroia sa ramana cu ea pe cap pana sezonul viitor.pe net erau undeva la 999 $,au pe ele toate etichetele de calitate care apar pe site-ul oficial vlokl si arata exact la fel.m-am dat week-endul trecut si se comporta ca in descrierile ce le-am citit pe net.Intrebarea este totusi ca,pe internet nu gasesc dimensiuni la rtm 84 numai de la 166 in sus si ale mele au 159,credeti ca pot fi produse de volkl pt. test?

    Reply